מכללת לוינסקי לחינוך שמה דגש על איכות וחדשנות בהוראה והערכה וכחלק ממגמה זו, כ-20% מהקורסים הנלמדים במכללה הם מקוונים. הרחבת ההוראה והלמידה לסביבות מקוונות מצריכה התאמה של תכנים ושל דרכי הוראה-למידה לצורך שמירה על איכות ההוראה, ולכן יש צורך לעצב קורס בהתאמה לסביבות ולתהליכי הלמידה המשתנים. עיצוב של קורס מקוון הוא תהליך מורכב יותר ואינטואיטיבי פחות מעיצוב קורס פרונטלי והוא דורש גם שילוב של מרכיבים שאינם קיימים פיזית בכיתה. כדי להבטיח הוראה מקוונת מיטבית יש לקבוע קריטריונים של איכות ואת הדרכים להערכת קריטריונים אלה.
המחוון מורכב מהמימדים האלה: מבט-על מבוא (תאימות, שקיפות, ניווט, זהות המרצה, מידע והיכרות); מטרות הלמידה (הלימה בין מטרות ותוצרים מצופים, התאמה בין מטרות הקורס ליחידות הלימוד, מטרות יחידות לימוד ותוצריהן, מטרות הלמידה, הקשר בין מטרות ובין יחידות הלמידה, התאמת מטרות למידה ללומדים ולקורס); הערכה ומדידה (התאמה בין מטרות להערכה, הצגת דרכי ההערכה בקורס, כלי ההערכה, מעקב אישי של הלומד אחר תהליך הלמידה, שקיפות מעקב אחר הגשת משימות, הערכה ומשובים); תכני הלימוד ודרכי ההוראה (התייחסות לשונות, גיוון דרכי ההוראה, ייצוג מידע וידע); טכנולוגיות התקשוב (שימוש בכלי תקשוב שונים, כלי תקשוב ללמידה פעילה, נגישות לכלים, כלי מודל שונים), תמיכה בסטודנט (עזרה טכנית); עיצוב סביבת הלמידה (דפדוף, עיצוב גופנים, ארגון תכנים, שימוש במדיות שונות, עדכניות ופועלות).
הערכה עצמית של הקורס המקוון:
ניתן להיעזר בכלי זה להערכת קורס קיים או להכוונה בבנייה ועיצוב של קורס חדש.
הערכת קורס קיים:
כמו בכל סוגי ההוראה, כך גם בקורס מקוון רצוי לבצע הערכה מעצבת במהלך הקורס. בקורס המקוון, מאחר שאין אנו פוגשים תדיר את המשתתפים, רצוי לגלות רגישות ולבחון את עצמנו ואת הקורס בדרכים שונות. דרך אחת היא בעזרת כלי זה, מחוון המיועד לספק אבני דרך לקורס המקוון.
בכל שלב במהלך ההוראה בקורס, ניתן לעצור ולבצע הערכה מעצבת על הקורס.
מחוון זה פותח על ידי המרכז להוראה חדשנית ומיטבית במכללת לוינסקי לחינוך
המחוון מופץ תחת רישיון ייחוס-שימוש לא מסחרי 4.0 בין־לאומי של Creative Commons.
(להסבר על רישיונות creative commons, קרא באתר creativecommons.org.il)