הבינה המלאכותית שינתה בצורה משמעותית את "עולם החיפוש" כפי שהכרנו אותו עד היום. עם השקת הצ'טבוטים כמו ChatGPT ואחרים, יכולות החיפוש קיבלו פנים חדשות.
מה ההבדל בין חיפוש אינטרנטי לתשובה של בינה מלאכותית?
אז איך ייראה עתיד החיפוש?
כיצד יראה מנוע החיפוש של גוגל בעידן ה־AI?
אל תישארו מאחור, המשיכו לקרוא!
פורסם בתאריך: 21.11.2024
בתחילת דרכה, גוגל שמה לעצמה מטרה שאפתנית – לארגן את כל המידע בעולם ולהנגיש אותו לציבור. ואכן מתחילת שנות ה־2000 שינתה גוגל את הנגישות והזמינות של המידע לכלל האנושות.
ואולם בעידן שבו המידע רב כל כך ומפוזר כל כך, מציאת תשובות מדויקות לשאלות הופכת להיות לדבר מורכב, בפרט אם השאלה אינה פשוטה.
את הקושי הזה מנסה הבינה המלאכותית לפתור בדרך אחרת. בניגוד למנועי החיפוש האינטרנטיים המסורתיים שמחזירים שפע של קישורים שמחייבים את המשתמש לאתר את התשובה בעצמו, הבינה המלאכותית משיבה במתן תשובה ספציפית לשאלה.
יש טענה שהחיפוש בגוגל כבר אינו רלוונטי כמו בעבר, במיוחד בעידן שבו צעירים מעדיפים חיפוש ויזואלי או גילוי מידע פסיבי ברשתות חברתיות כמו טיקטוק. כמובן שגם רבים פונים היום לבינה מלאכותית כדי לקבל תשובות ישירות ומהירות, מה שמקטין את הצורך להשתמש במנועי חיפוש מסורתיים כמו גוגל.
אבל למרות השינויים, גוגל עדיין שולטת בשוק מנועי החיפוש.
לדברי מנכ"ל גוגל, השימוש ב־AI ובמודלי שפה גדולים הוא המשך טבעי של השימוש במנוע החיפוש. בשנת 2024 השיקה גוגל בארה"ב (בלבד, כרגע) את AI Overviews – פיצ'ר שמחליף את הלינקים שאתם מקבלים היום בחיפוש – בסיכום מבוסס AI. העמוד החדש מציג גם הסברים בשפה טבעית, שמסתמכים על המקורות השונים, ובהמשך גם מצוינים המקורות.
כלי הבינה המלאכותית של גוגל – Gemini הותאם ספציפית למנוע החיפוש, והוא מתנהג כמו סוכן AI. כלומר, הוא מפרק את השאלה לתת־שאלות, מבין אילו בעיות הוא אמור לפתור ובאיזה סדר ומשתמש במידע שיש לגוגל כדי לייצר תשובה מסודרת.
נניח שביקשתם "המלצה על מסעדה לחגוג בה יום נישואין". בניגוד לתוצאות "ישנות" של ממשק גוגל שבו קיבלתם רשימה של קישורים שיובילו לאתרים שמתוכם תצטרכו לחפש את היעד המתאים ביותר, תקבלו רשימה של המלצות מעשיות שמתאימות לאירוע חגיגי שנהוג לחגוג במסעדות רומנטיות. אם תוסיפו פרטים נוספים לפרומפט, למשל, מחיר לארוחה, העדפות לסגנון מסוים של בישול, ומקום מגורים שלכם, תקבלו המלצות מותאמות יותר.
כך זה ייראה:
מסתבר שלא כל הנוצץ זהב. משתמשים ברחבי האינטרנט הציפו בתקופה האחרונה את הרשת בצילומי מסך שמראים תשובות הזויות של הפיצ'ר החדש של גוגל.
"תוסיפו קצת דבק" ענה הכלי כאשר נשאל "מה לעשות כאשר הגבינה נופלת מהפיצה?"
בשוק קיימים כלים שדומים לפיצ'ר החדש של גוגל. למשל הפלטפורמה של Perplexity שמבוססת על בינה מלאכותית ונותנת תשובות מדויקות לשאילתות יחד עם הקישורים למקורות הרלוונטיים, שמאפשרים לאמת את המידע.
בעידן הבינה המלאכותית השינויים הם מאוד מהירים ומאז כתיבת הפוסט נוספה גם ל- ChatGPT היכולת לחפש מידע באינטרנט בזמן אמת (זמין כרגע רק למשתמשים בתשלום).
בזכות תכונה זו, יכולות הצ'אט מתרחבות משמעותית: כעת, כאשר שואלים את הצ'אט שאלות, הוא יכול להיעזר במידע עדכני ישירות מהרשת ולהוסיף הפניות למקורות הרלוונטיים.
1. מדברים בטבעיות
חלפו הימים של חיבור מילות מפתח מוקפדות. מנועי החיפוש הופכים מיומנים בהבנת השפה הטבעית וההקשר מאחורי השאילתות שלנו.
2. מתמקדים ב"תוכן מועיל"
מנועי החיפוש נותנים עדיפות לתוכן שבאמת עוזר למשתמשים להשיג את מטרותיהם. יצירת תוכן שמלמד, מבדר ומעצים יהיה המפתח לדירוג גבוה ולהגעה לקהל היעד.
3. פיצוץ מולטימדיה
הטקסט כבר לא המלך. העתיד שייך למגוון רחב של פורמטים, כולל סרטונים, תמונות וחוויות אינטראקטיביות. מנועי החיפוש הופכים מיומנים בהבנה ובדירוג האלמנטים הלא־טקסטואליים הללו, מה שהופך את תוכן המולטימדיה לכלי רב־עוצמה ליצירת מעורבות של משתמשים ומסירת מידע בצורה שובת לב.
4. החיפוש הקולי תופס את מרכז הבמה
הנוחות והמיידיות של החיפוש הקולי מניעים את האימוץ הנרחב שלו. ככל שטכנולוגיית זיהוי הקול ממשיכה להשתפר, צפו ממנועי החיפוש לתעדף תוצאות מותאמות לשפת שיחה ולתגובות טבעיות.
5. התאמה אישית שולטת בשיאה
מנועי החיפוש לומדים להכיר אותך. על ידי ניתוח היסטוריית החיפושים שלך, התנהגות הגלישה והאינטראקציות המקוונות, הם יכולים להתאים את התוצאות לתחומי העניין ולצרכים האישיים שלך. זה יכול להיות מבורך למשתמשים המחפשים מידע רלוונטי, אך גם מעורר חששות לגבי פרטיות ובקרת נתונים.
6. חיפוש מעבר לאינטרנט
הגבולות בין חיפוש באינטרנט לחוויות בעולם האמיתי מיטשטשים. מנועי החיפוש מתפתחים כדי לחבר אותך לא רק למידע, אלא לחוויות המותאמות להקשר הייחודי שלך.