מה זה מטאוורס?
מה הקשר לפייסבוק ולמציאות רבודה ומדומה?
ואיך כל זה קשור ליקום החינוך?
פורסם בתאריך: 14.12.2021
באוקטובר 2021 הציג מרק צוקרברג, מייסד פייסבוק, את החזון החדש שלו לשנים הקרובות: מטאוורס – metaverse. ברוח זו הוא אף החליט לקרוא לחברת-האם של כל המוצרים שבבעלותו META.
רצינו לבדוק – מה זה בדיוק אומר? האם למטאוורס תהיה השפעה נרחבת כמו שהייתה לפייסבוק? ומהן האפשרויות הפדגוגיות של המהלך הזה?
המושג metaverse הוא הלחם של המילים meta+universe (יקום+מעבר) שטבע הסופר ניל סטיבנסון בספר המדע הבדיוני "סנוקראש" בשנת 1992. המושג צץ שוב בשנת 2011 בספרו של ארנסט קליין "שחקן מספר אחת", ששבע שנים לאחר מכן הפך לסרט בבימויו של סטיבן שפילברג. הסופרים האלה יצרו מציאות נוספת שלא רק צופים בה, אלא ממש נמצאים בתוכה. בשנים האחרונות מטאוורס הופך ממדע בדיוני למציאות וחברות הטכנולוגיה, לא רק פייסבוק, דוהרות לכיוונה.
מטאוורס, בהגדרה של ימינו, מתייחס בדרך כלל ליקום מקביל וירטואלי בתלת-ממד שבו יתקיימו רוב החיים שלנו במקביל לעולם הרגיל והמציאותי. באמצעות טכנולוגיה של מציאות רבודה אפשר יהיה לשלב בין המציאות לבין עולם וירטואלי. במרחב הזה אנחנו נעבוד, נשחק, נפגוש חברים וקרובי משפחה, נרכוש מוצרים דיגיטליים ופיזיים, נצפה בהופעות ואפילו נצא לטייל.
מציאות מדומה (Virtual Reality ובקיצור VR) –סימולציה של סביבה, המתבצעת בדרך כלל באמצעות משקפיים ייעודיים המחוברים למחשב ויוצרים אשליה שהמשתמש נמצא בסביבה שתוכנה ייעודית מדמה. התוכנה יכולה לדמות סביבה שקיימת בעולם הממשי, כמו סימולציות טיס, או לדמות סביבה דמיונית לחלוטין.
את היקום המקביל נחווה באמצעות אווטר . אפשר לחשוב על מטאוורס כאינטרנט שמכיל אותנו: במקום לצפות בתוכן, אנחנו נימצא בתוכו והאינטראקציות שלנו בסביבה הזאת יהיו עשירות הרבה יותר והתחושה תהיה של קשר "אמיתי".
אווטר (יצגן) – מילה בסנסקריט שמשמעותה משמעותה היא ירידת האל לארץ בדמות אדם או חיה. בעולם משחקי המחשב והאינטרנט משתמשים במונח כדי לתאר את דמותו של השחקן בעולם הווירטואלי. עיצוב דמות ואופי האווטר נעשה לרוב לפי בחירה אישית של השחקן ואפשר להשתמש בה במשחקים, בפורומים וברחבי הרשת.
מהפכת המידע ניתקה את התקשורת בין בני אדם מהממד הפיזי. למשל, אם נרצה להעביר מסר מחויך נוסיף סמיילי בסוף הודעת הטקסט, אבל גם הסמיילי הוא בסך הכול אוסף פיקסלים. במטאוורס היכולת להעביר מידע פיזי ולא רק טקסטים או וידאו היא אחד המרכיבים המרכזיים והקריטיים. במטאוורס נוכל פשוט לחייך והצד השני יראה חיוך "אמיתי".
חשוב להדגיש כי כבר היו ניסיונות שונים בעבר להקים עולמות וירטואליים שנכשלו (אחד המפורסמים הוא "סקנד לייף").בשלב הנוכחי מטאוורס הוא אתגר טכנולוגי עצום ולכן הוא רעיון גולמי ולא תוכנית עבודה מסודרת ומפורטת, וקשה לדעת בדיוק מה צפוי לו.
מטאוורס מזמן לנו אפשרויות רבות בתחום החינוך שבהן יוכלו הלומדים לחוות חוויה ייחודית ואופפת (immersive).
מטוורס מזמן לנו אפשרויות רבות בתחום החינוך שבהן יוכלו הלומדים לחוות חוויה ייחודית ואופפת (immersive). הינה כמה מהרעיונות שמטאוורס יוכל לאפשר לנו:
• להרגיש חוויית למידה פיזית משותפת יחד באותה כיתה מכל מקום בעולם
• לחוות וללמוד דברים ללא הגבלת מקום או זמן – אפילו בחלל החיצון או בתקופות היסטוריות שונות, וגם במקומות שנוצרו במיוחד לצורך הלמידה
• לפגוש ולהכיר לומדים מכל מיני מקומות ותחומים
• לערוך הרצאות וכינוסים וירטואליים
• שימוש מוחשי יותר בהצגת דגמים, מודלים ותהליכים שונים