רובנו טועים ובדרך כלל אנחנו חיים בשלום עם הטעויות שלנו.
אבל מחקרים מראים שטעויות יכולות להועיל לנו מאוד.
המשיכו לקרוא על האופן שבו אנחנו לומדים טוב יותר מטעויות מאשר מהצלחות.
פורסם בתאריך: 11.09.2023
טעויות של לומדים הן שכיחות בכל הקשר ובכל תחום דעת. לא אחת, שאלות שאנחנו מציגים בשיעור נענות בתשובות שגויות. רבים נוהגים לציין לעצמם את התשובה כשגויה וממשיכים הלאה בניסיון לאתר תשובה נכונה. הרבה פחות מאיתנו בוחנים את התשובות השגויות.
אולם, המחקר על אופני ההתייחסות לטעויות של סטודנטים (Sinha & Kapur, 2021) מציע לנו סיבות טובות להיעזר יותר בטעויות כדי לקדם את הידע ואת המיומנויות של הסטודנטים.
כדי לא להביך את הלומד שטעה
מתן "משקל" לטעות עלול להפוך אותה לתשובה מקובלת
מתוך רצון להבטיח רכישה של ידע מהימן ויישום נכון של רעיונות ומושגים
מה קורה לנו במוח כאשר אנחנו טועים?
איך להתגבר על הפחד לטעות וכיצד להרגיש נוח עם הטעויות שלנו?
צפו בהסבר בסרטון של ICONIQ Psychology:
אם כך, הבנו שהחשיבה על טעויות היא חיובית. כשאנחנו חושבים על טעות מסוימת, ושואלים את עצמנו: למה זאת טעות? מה לא נכון? איפה בדיוק הטעות? נוצרים קשרים והסתעפויות חדשים במוח.
נציג בתרשים את האופן שבו אפשר לנהל למידה שמתבססת על הסקת מסקנות מטעויות:
ההתייחסות של הלומד למשוב שלילי משתנה עם הגיל. ככל שהלומד מבוגר יותר הוא נוטה לפחד יותר לטעות בציבור. לכן, חשוב שהמורה יתקן את הטעות על ידי משוב ענייני אשר מתייחס ב"כבוד" לטעות. אם הלומד יפחד לעשות טעות, הוא יימנע מהשתתפות פעילה בשיעור ויפסיד את הלמידה.
צפו בסרטון "הפרפר של אוסטין" וראו את המורה מסייע לתלמידים ללמוד מטעויות:
שמעתם על fuckup nights ? זהו ארגון גלובלי שמקיים אירועים שבהם אנשים משתפים בכישלונות "מפוארים" שלהם. הידעתם שההשפעה של שיתוף זה על אמון, יצירתיות, אומץ והעזה בארגון היא רבה?
אם יש לכם זמן פנוי ובא לכם לטייל בעולם, תוכלו להירשם לאחד מאירועי הארגון וללמוד מטעויות.
אנחנו נעזרים יותר ויותר ב-chatGPT ובכלים דומים כדי לכתוב טקסטים, אבל יותר ויותר מתגלות טעויות בתוצרים שלהם (בשפה המקצועיות – הזיות או הלוצינציות). על רקע ההזיות, גוברת החשיבות של פיתוח מיומנויות של קריאה ביקורתית. אימון של היכולת לזהות טעויות וניסוח ביקורת בונה לתיקון הטעות תסייע בלמידה הפיזית וגם בפעילות יצירת התוכן באמצעות הבינה המלאכותית.
מתודיקה. (23.11.2021). אנחנו לומדים טוב יותר מטעויות מאשר מהצלחות (והכי טוב לנו ללמוד מכישלונות של אחרים). https://did.li/hhqrl
Florescu, M. H., & Pop-Pacurar, I. (2016). Is the Fear of" Being Wrong" a Barrier for Effective Communication between Students and Professors? A Survey Study at Babes-Bolyai University Romania. Acta Didactica Napocensia, 9(2), 47-66.
Metcalfe, J. (2017). Learning from errors. Annual review of psychology, 68, 465-489.
Sinha, T., & Kapur, M. (2021). When Problem Solving Followed by Instruction Works: Evidence for Productive Failure. Review of Educational Research, 91(5), 761-798.
Thomas, D. M., & Kim, J. K. (2019). Impact of literature circles in the developmental college classroom. Journal of College Reading and Learning, 49(2), 89-114.