לוגו חדשנות בקטנה

עצות למפתחי קורסים מקוונים אסינכרוניים

כל המוסדות האקדמיים מציעים לסטודנטים קורסים מקוונים כחלק משגרת הלימודים הרגילה.

האם הלמידה המקוונת מצליחה לממש את הפוטנציאל שטמון בה?

המרצים והסטודנטים סבורים שיש מקום לשפר את הקורסים המקוונים ואת הלמידה מרחוק.

איך עושים זאת נכון?

המשיכו לקרוא וקבלו המלצות למרצים ולמוסדות שרוצים לעשות את זה נכון.

פורסם בתאריך: 21.06.2023

אתגרים וגורמים מעכבים בלמידה מקוונת

לקורסים המקוונים יתרונות רבים, הם מגשרים על מרחקים, יש בכוחם להציע גמישות ולהגדיל את פוטנציאל הלמידה לאורך כל החיים (Dhawan, 2020).

למרות הפוטנציאל הגדול הטמון בהם, מחקרים (אייל ואחרים, 2021) מראים שרצוי לשפר את חווית הלמידה בקורסים המקוונים ולהתגבר על האתגרים הבאים:   

המרחק הפיזיבין המורה ללומדים, ובינם לבין עצמם
הסתלמות (Scalability)היכולת של מרצים ושל לומדים להתמודד עם כמויות הולכות וגדלות של קורסים מקוונים ועם ריבוי המשתתפים
אתגרים פדגוגיים
  • מיעוט אינטראקציה עם הלומדים
  • נגישות לחומרי הוראה-למידה איכותיים
  • הגברת המעורבות של הלומדים
שעמום

חלק מהסטודנטים מעידים על שעמום וחוסר מעורבות בלמידה זו (Hickling et al., 2021)

אתגרים טכנייםבעיות רשת וחיבור, בעיות לוגיסטיות כגון חוסר בציוד (Mishra et al., 2020)
חרדות וחוסר בטחוןשל מורים ושל סטודנטים נטולי מיומנות טכנולוגית רלוונטית
היעדר מדיניותלמוסדות חסרה מדיניות אחידה לקביעת איכותן של ההוראה והלמידה המקוונת

המרחק הפיזי
בין המורה ללומדים, ובינם לבין עצמם

הסתלמות (Scalability)
היכולת של מרצים ושל לומדים להתמודד עם כמויות הולכות וגדלות של קורסים מקוונים ועם ריבוי המשתתפים

אתגרים פדגוגיים

  • מיעוט אינטראקציה עם הלומדים
  • נגישות לחומרי הוראה-למידה איכותיים
  • הגברת המעורבות של הלומדים

שעמום
חלק מהסטודנטים מעידים על שעמום וחוסר מעורבות בלמידה זו (Hickling et al., 2021)

אתגרים טכניים
בעיות רשת וחיבור, בעיות לוגיסטיות כגון חוסר בציוד (Mishra et al., 2020)

חרדות וחוסר בטחון
של מורים ושל סטודנטים נטולי מיומנות טכנולוגית רלוונטית

היעדר מדיניות
למוסדות חסרה מדיניות אחידה לקביעת איכותן של ההוראה והלמידה המקוונת

ייחודם של הקורסים האסינכרוניים

השלב הראשון לפיתוח מיטבי של קורס או של רכיב למידה אסינכרוני הוא ההבנה שהם שונים לגמרי מרכיבי ההוראה פנים אל פנים! מומחיותה של המרצה בתחום הדעת שהיא מלמדת אינה מבטיחה את מומחיותה בפיתוח רכיבי למידה אסינכרוניים בנושא שהיא מלמדת.

ישנם הבדלים מהותיים בין חוויית הלמידה בקורס מקוון אסינכרוני לבין חוויית הלמידה בקורס פנים אל פנים:

תקשורת עקיפה - תקשורת ישירה, הלומד שולט בתהליך הלמידה - מורה שולט בתהליך הלמידה, אין הנחיות והסברים בזמן אמת - הנחיות שוטפות והסברים בזמן אמת, מבנה נתון - מבנה גמיש

הרכיב האסינכרוני – מבט־על

כדי להתמודד עם האתגרים שלמידה אסינכרונית מציבה בפנינו כדאי לתת את הדעת לנקודות הבאות – עוד לפני שאנחנו כותבים את התוכן!

מבנה ברור, עקבי ופשוט

מבנה ברור, עקבי ופשוט
  • דאגו ליצירת מבנה שקל ללומד להבין ושיוכל להתמצא בו בקלות
  • הקפידו על חלוקה עקבית ליחידות
  • הוסיפו אמצעי ניווט ומעברונים בין יחידות הלימוד

תיאום ציפיות שקוף וברור

תיאום ציפיות שקוף וברור
  • הקפידו להיות שקופים וברורים באשר לדרישות ולמטרות הלמידה
  • הגדירו את המשימות, את לוחות הזמנים להגשה, את רמות הקושי ואת אופן מתן הציונים

ללמוד איך ללמוד

ללמוד איך ללמוד
  • ספקו ללומדים כלים שיסייעו להם בלמידה עצמאית
  • הגדירו את דרכי התקשורת עם המרצה ועם הלומדים האחרים
  • הקפידו על שמירת קשר עם הלומדים למרות המרחק

מעצבים תוכן יעיל ואסתטי

לא מוותרים על עיצוב התוכן בצורה מיטבית, אשר מגבירה את היכולת של הסטודנטים להיות מרוכזים לאורך זמן ומייצרת עניין בתוכן הנלמד.

מומלץ ליישם את הכללים הבאים:

מעט טקסט הרבה שקופיות
אל תסתירו את המסר
קידוד כפול
כדי להגביר עניין ולקדם למידה יעילה השתמשו ב

יישם עקרונות של מיקרו־למידה ושל למידה פעילה

בהוראה אסינכרונית מוצג מידע רב. אולם, כשכל הסטודנטים לומדים בקצב ובזמן שלהם אי אפשר לקיים דיון בזמן אמת עם המרצה ועם הלומדים האחרים. במצב כזה חשוב לפשט את הלמידה ולהימנע מהעמסת חומרים. כמו כן, מומלץ לנסות להפעיל את הלומדים למרות המרחק.

איך עושים זאת?

קצר ולעניין - לצמצם, הסברים ותמונות פשוטות, לא להתיש, להדגיש דברים מרכזיים

ולא לשכוח – שומרים על קשר גם מרחוק

בקורס אסינכרוני הלומד עשוי לחוש בדידות, למרות שבקורס לומדים סטודנטים רבים נוספים.  כדי לעודד תחושה של שייכות, חשוב לשמור על קשר עם הלומדים. שליחת הודעות קבוצתיות או אישיות ללומדים תורמת מאוד לשמירה על תחושה של שייכות לקורס, מגבירה את המוטיבציה ללמידה ומשפרת את ההישגים!

כך אפשר לשמור  על קשר:

שמירה על קשר קבוע - ממשק ניהול הקורס - קבוצות דיון מעקב התקדמות, לוח מודעות, דיוור ישיר. פנייה לקבוצה - ווטסאפ, טלגרם, דוא"ל, מפגש סנכרוני. פנייה אישית - דוא"ל, טלפון, פגישה אישית. פרטי קשר ושעות קבלה - פרטים ליצירת קשר בתוך הקורס, זמנים יעודיים להתייעצות.

מסכמים!

האם למדתם בעצמכם קורס מקוון מלא? מומלץ!

אחת הדרכים המוצלחות ביותר לבנות קורס מקוון היא "להיכנס לנעליים" של הלומדים ולהבין מה עובד ומה עובד פחות.

שאלו את עצמכם אם הקורס בנוי באופן ברור, כך שהלומדים יבינו באופן עצמאי את הנדרש מהם ויוכלו ללמוד ממנו.  

 

בהצלחה!

רוצים לדעת עוד?

Dhawan,  S.  (2020).  Online  Learning:  A  Panacea  in  the  Time  of  COVID -19  Crisis.  Journal  of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018

 

Hickling, S., Bhatti, A., Arena, G., Kite, J., Denny, J., Spencer, N. L. I., & Bowles, D. C. (2021). Adapting to teaching during a pandemic: Pedagogical adjustments for the next semester of teaching  during COVID 19   and   future   online   learning.   Pedagogy in Health Promotion. https://doi.org/10.1177/2373379920987264

 

Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching learning in higher education during lockdown period of COVID – 19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1, 100012.

 https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012

לוגו חדשנות בקטנה

למידע נוסף בכל תחומי הטכנולוגיה

צרו איתנו קשר!

ciet@l-w.ac.il