כל המוסדות האקדמיים מציעים לסטודנטים קורסים מקוונים כחלק משגרת הלימודים הרגילה.
האם הלמידה המקוונת מצליחה לממש את הפוטנציאל שטמון בה?
המרצים והסטודנטים סבורים שיש מקום לשפר את הקורסים המקוונים ואת הלמידה מרחוק.
איך עושים זאת נכון?
המשיכו לקרוא וקבלו המלצות למרצים ולמוסדות שרוצים לעשות את זה נכון.
פורסם בתאריך: 21.06.2023
לקורסים המקוונים יתרונות רבים, הם מגשרים על מרחקים, יש בכוחם להציע גמישות ולהגדיל את פוטנציאל הלמידה לאורך כל החיים (Dhawan, 2020).
למרות הפוטנציאל הגדול הטמון בהם, מחקרים (אייל ואחרים, 2021) מראים שרצוי לשפר את חווית הלמידה בקורסים המקוונים ולהתגבר על האתגרים הבאים:
בין המורה ללומדים, ובינם לבין עצמם | |
היכולת של מרצים ושל לומדים להתמודד עם כמויות הולכות וגדלות של קורסים מקוונים ועם ריבוי המשתתפים | |
| |
חלק מהסטודנטים מעידים על שעמום וחוסר מעורבות בלמידה זו (Hickling et al., 2021) | |
בעיות רשת וחיבור, בעיות לוגיסטיות כגון חוסר בציוד (Mishra et al., 2020) | |
של מורים ושל סטודנטים נטולי מיומנות טכנולוגית רלוונטית | |
למוסדות חסרה מדיניות אחידה לקביעת איכותן של ההוראה והלמידה המקוונת |
בין המורה ללומדים, ובינם לבין עצמם
היכולת של מרצים ושל לומדים להתמודד עם כמויות הולכות וגדלות של קורסים מקוונים ועם ריבוי המשתתפים
חלק מהסטודנטים מעידים על שעמום וחוסר מעורבות בלמידה זו (Hickling et al., 2021)
בעיות רשת וחיבור, בעיות לוגיסטיות כגון חוסר בציוד (Mishra et al., 2020)
של מורים ושל סטודנטים נטולי מיומנות טכנולוגית רלוונטית
למוסדות חסרה מדיניות אחידה לקביעת איכותן של ההוראה והלמידה המקוונת
השלב הראשון לפיתוח מיטבי של קורס או של רכיב למידה אסינכרוני הוא ההבנה שהם שונים לגמרי מרכיבי ההוראה פנים אל פנים! מומחיותה של המרצה בתחום הדעת שהיא מלמדת אינה מבטיחה את מומחיותה בפיתוח רכיבי למידה אסינכרוניים בנושא שהיא מלמדת.
ישנם הבדלים מהותיים בין חוויית הלמידה בקורס מקוון אסינכרוני לבין חוויית הלמידה בקורס פנים אל פנים:
כדי להתמודד עם האתגרים שלמידה אסינכרונית מציבה בפנינו כדאי לתת את הדעת לנקודות הבאות – עוד לפני שאנחנו כותבים את התוכן!
לא מוותרים על עיצוב התוכן בצורה מיטבית, אשר מגבירה את היכולת של הסטודנטים להיות מרוכזים לאורך זמן ומייצרת עניין בתוכן הנלמד.
מומלץ ליישם את הכללים הבאים:
בהוראה אסינכרונית מוצג מידע רב. אולם, כשכל הסטודנטים לומדים בקצב ובזמן שלהם אי אפשר לקיים דיון בזמן אמת עם המרצה ועם הלומדים האחרים. במצב כזה חשוב לפשט את הלמידה ולהימנע מהעמסת חומרים. כמו כן, מומלץ לנסות להפעיל את הלומדים למרות המרחק.
איך עושים זאת?
בקורס אסינכרוני הלומד עשוי לחוש בדידות, למרות שבקורס לומדים סטודנטים רבים נוספים. כדי לעודד תחושה של שייכות, חשוב לשמור על קשר עם הלומדים. שליחת הודעות קבוצתיות או אישיות ללומדים תורמת מאוד לשמירה על תחושה של שייכות לקורס, מגבירה את המוטיבציה ללמידה ומשפרת את ההישגים!
כך אפשר לשמור על קשר:
האם למדתם בעצמכם קורס מקוון מלא? מומלץ!
אחת הדרכים המוצלחות ביותר לבנות קורס מקוון היא "להיכנס לנעליים" של הלומדים ולהבין מה עובד ומה עובד פחות.
שאלו את עצמכם אם הקורס בנוי באופן ברור, כך שהלומדים יבינו באופן עצמאי את הנדרש מהם ויוכלו ללמוד ממנו.
בהצלחה!
Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID -19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
Hickling, S., Bhatti, A., Arena, G., Kite, J., Denny, J., Spencer, N. L. I., & Bowles, D. C. (2021). Adapting to teaching during a pandemic: Pedagogical adjustments for the next semester of teaching during COVID 19 and future online learning. Pedagogy in Health Promotion. https://doi.org/10.1177/2373379920987264
Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching learning in higher education during lockdown period of COVID – 19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1, 100012.