לוגו חדשנות בקטנה
זכויות יוצרים - מה מותר ומה אסור

שימוש בתכנים של אחרים לצורכי הוראה

מה מותר ומה אסור?

כ ו ל נ ו  משתמשים בחומרים שכתבו אחרים.

מרצים, חוקרים וסטודנטים משתמשים בתמונות, ביצירות אומנות, בסרטים ובקטעי מוזיקה לצורכי הוראה או כתיבה אקדמית.

השאלה היא, כיצד אפשר להשתמש באופן נכון במקורות אלו, בלי להפר זכויות יוצרים?

פורסם בתאריך: 17.01.2023

הדילמה הגדולה – כיצד להפיץ ידע ויצירות בלי לפגוע ביוצרים?

אייקון המתאר ראיון - מנורה דולקת

הזכות לקניין רוחני – המרחב הדיגיטלי מלא וגדוש בתוכן מגוון: טקסטים, תמונות, סרטונים, מוזיקה, יצירות אומנות ועוד. אפשר להפיץ תכנים אלה ברבים בלחיצה קלה על המקלדת. הבעיה שהיא שמישהו הקדיש מאמץ, כשרון, מוניטין וכסף כדי ליצור את היצירות הללו.
חוק זכויות יוצרים קובע כי הזכות הבלעדית על היצירה שייכת ליוצר בלבד, אבל כיצד הוא יכול לשמור על הקניין הרוחני שלו כשכל אחד יכול להפיץ את היצירות? איך יוצרים יוכלו להתפרנס מיצירה כשקל כל כך להעתיק אותה?

ומצד שני …

אייקון המתאר ראיון - מנורה דולקת

ערך הפצת הידע – הידע האנושי מבוסס על השראה ולמידה מתוך הקיים. אנחנו לא יוצרים כל דבר מבראשית, אלא מתבססים על יצירות קודמות כדי להתקדם וליצור ידע חדש.
כיצד נוכל ללמוד ולקבל השראה אם לא נוכל לצפות ולהיעזר ביצירות שיצרו אחרים? כיצד נוכל ללמד מבלי להציג חומרים של אחרים?

"שימוש הוגן" – מותר!

פתרון לדילמה שבין הזכות לקניין רוחני לבין ערך הפצת הידע נמצא במתן היתרים "לשימוש הוגן" ביצירות מוגנות.

החוק מאפשר למי שאינו בעל זכות יוצרים לעשות ביצירה שימוש הוגן אם השימוש נעשה לצורך כמה מטרות מרכזיות, כמו לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך.

איך נוכל להגדיר "שימוש הוגן"?

כדי לדעת אם אנחנו משתמשים ביצירה במסגרת "שימוש הוגן" ננסה לענות על ארבע שאלות:

אייקון מטרה

מטרה: האם השימוש נעשה מתוך כוונה להפיק ממנו רווח?

אייקון אופי היצירה

אופי היצירה: איזה שימוש אפשר לעשות ביצירה בהתאם לאופייה?

היקף ואיכות: מהו היקף השימוש ביצירה, מבחינה איכותית וכמותית, ביחס ליצירה בשלמותה.

אייקון ערך

ערך: האם השימוש שלנו ביצירה ימנע מהיוצר להפיק ממנה רווח?

שימו לב, גם כשנעשה שימוש הוגן ביצירה כלשהי במסגרת שימוש אקדמי חובה לתת קרדיט ליוצר.

רוצים להבין טוב יותר מהו שימוש הוגן? צפו בסרטון >>

Copyright Basics for Teachers, Royce Kimmons, Youtube

חמישה מיתוסים על זכויות יוצרים

הכירו חמישה מיתוסים נפוצים בנושא זכויות יוצרים ולימדו להשתמש באופן נכון בחומרים שלא אתם יצרתם:

במה אפשר להשתמש?

רישיון CC הוא אחד מכמה רישיונות זכויות יוצרים ציבוריים המאפשרים הפצה חופשית של "עבודה" שאחרת הייתה מוגנת בזכויות יוצרים. שימוש ברישיון CC נעשה כאשר יוצר מעוניין לתת לאחרים זכות לשתף את היצירה שלו, להשתמש בה ולבנות על בסיסה. יצירות שאינן מוגנות בזכויות יוצרים, כינוי נוסף להגדרה זו היא "רשות הציבור". בישראל, למשל, פגות זכויות היוצרים של יצירה אומנותית לאחר 70 שנה ממותו היוצר.

ומה לגבי סרטים?

מכירים את אקדמי פלוס?

זהו שירות שמוצע למרצים, לסטודנטים ולמורים ממוסדות חינוכיים רבים, ביניהם המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.  הממשק מאפשר להשתמש באופן חינמי בסרטי קולנוע מצליחים ככלים אקדמיים לצורך יצירת חוויית הוראה ולמידה המותאמת לעידן הדיגיטלי ומציעה למידה מרתקת – וכל זאת מבלי לדאוג לנושא זכויות היוצרים!

AcadeMe+

מאגר הסרטים שודרג לאחרונה, ומעכשיו מוצעים בו גם שיעורים אינטראקטיביים מבוססי סרטים, מוכנים מראש, במגוון תחומי דעת ובנושאים שונים.

לכניסה לסביבת AcadeMe+ באתר המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט >>

עוד על שירות  AcadeMe+  בפוסטים הבאים.

רוצים ללמוד עוד?

מועלם, נ' (ח"ת). מדריך קצר לשימוש בחומרים המוגנים בזכויות יוצרים. או כיצד להשתדל ולהימנע מהפרת זכויות יוצרים בעת כתיבת מחקרים, עבודות סמינר, הכנת מצגות כיתה, פוסטרים, ועוד. הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון.
https://katzr.net/65e2ff

עקרונות פעולה לשימוש ביצירות לצורכי הוראה ומחקר. פורום השכלה נגישה.

לוגו חדשנות בקטנה

למידע נוסף בכל תחומי הטכנולוגיה

צרו איתנו קשר!

ciet@l-w.ac.il