כמה שעות בני נוער מבלים מול המסך והאם עדיין חשוב להתמקד בנתון זה?
אולי חשוב יותר להבין מה מתבגרים עושים מול המסך במשך כל-כך הרבה זמן?
ואיך כל זה קשור להכשרת מורים?
פורסם בתאריך: 24.11.2022
ביולי 2022 פורסם סקר חשוב של איגוד האינטרנט הישראלי על אודות שימושי בני הנוער באינטרנט. מרכז המחקר Pew בארצות הברית פרסם באוגוסט 2022 אף הוא דוח על נוער בארצות הברית. נתונים אלה פותחים אשנב למציאות הטכנולוגית של צעירים בכל העולם. עם פרסום הסקר הישראלי, הופק גם פרק בפודקסט (המצוין!) של איגוד האינטרנט בנושא.
בהמשך נציג את התובנות המרכזיות שעולות מן הסקר. מומלץ מאוד לקרוא את הדוח כולו (הוא לא ארוך!)
דוח איגוד האינטרנט הישראלי פותח בתיאור משך הזמן שבני הנוער מבלים מול המסך בימי לימודים ובימי החופש הגדול.
לפני שנצלול לנתונים חשוב לציין סייג קטן – ממצאי הסקר הם על פי הערכת הצעירים עצמם ומחקרים רבים מעידים על כך שקיים לעיתים פער בין הערכת גולשים על הרגלי הצריכה לבין המציאות.
תוצאות הסקר מראות תמונת מצב לא אחידה ופערים בדפוסי שימוש בהתאם לגיל, למקום המגורים ולשיוך לקבוצה חברתית. בממוצע, רוב בני הנוער מעריכים שהם משתמשים במחשב במשך יותר מחמש שעות ביום ובערך רבע מהם משתמשים במחשב שש עד שמונה שעות ביום. המשתמשים הכבדים במסכים הם, בממוצע, בגילאי 16-15.
הינה עוד כמה נתונים מעניינים:
אורנה היילנגר, מנהלת מרכז נטיקה של איגוד האינטרנט, מציגה בפודקסט נקודה IL את ממצאי הסקר ומציינת שהורגלנו לבחון את השימוש של בני נוער במונחים של זמן. לדעתה, המציאות מראה שצריך לבחון את אופי השימוש במונחים של איכות, להתייחס לתוכן ולשימושים של הצעירים ברשת.
ממצאי הסקר מראים שלהערכת בני הנוער הישראלים, השימושים הנפוצים ביותר שלהם במחשב הם:
ממצאים נוספים מתייחסים להבדלים בין קבוצות הגיל ובין בנים לבנות:
זמן המשחקים של בני 14-13 הוא כפול מהזמן של בני 18-15
בנות משתמשות במחשב וברשת לצורכי לימודים הרבה יותר מבנים
בנים צורכים סרטים ומוזיקה הרבה יותר מבנות
משני הדוחות, הישראלי והאמריקני, עולה המרכזיות של הרשתות החברתיות בחיי הצעירים.
שתי האוכלוסיות מבלות זמן רב ביוטיוב, אבל הפלטפורמה המעודפת בישראל היא אינסטגרם לעומת טיקטוק בארצות הברית. בשתי המדינות שימוש הצעירים בפייסבוק ירד באופן משמעותי. מתברר שבני 16-13 קשורים יותר לטיקטוק מאשר שכבת הנוער הבוגרת יותר.
פערים בהערכת זמני מסך – הסקר של איגוד האינטרנט הישראלי מבציע על פער בין הערכת ההורים את משך הזמן ואופן השימוש של ילדיהם ברשת. כמחצית מההורים מעריכים שילדיהם מבלים מול מסכים עד ארבע שעות ביום בלבד, לעומת הערכת הצעירים, שלפיה זמני המסך הממוצעים שלהם עומדים על חמש שעות ביום.
פערים בתחושת המעורבות של ההורים – יש מודעות הולכת וגוברת לחשיבות של מעורבות ההורים בחיים הווירטואליים של הילדים, בשיח, בהיכרות עם הפלטפורמות הפופולריות ואפילו בדיקת המכשירים. גם כאן נמצאו הבדלים גדולים בין תפיסת הצעירים לתפיסת ההורים. הסקר מראה שההורים חשים שהם משוחחים לעיתים קרובות או קרובות מאוד עם ילדיהם על הנושא, בני הנוער אינם מרגישים בכך! עוד מעניין לציין שרוב ההורים במגזר החילוני משוחחים עם ילדיהם על הסכנות הטמונות ברשת, לעומת פחות מחצי במגזר החרדי.
בדיקת התכנים בטלפונים – ממצאי הסקר מראים שכשליש מההורים בודקים את הטלפונים החכמים של הילדים לעיתים קרובות ורק כעשרים אחוזים אינם בודקים אותם אף פעם. מסתבר שהילדים כלל אינם מודעים לכך ורובם חושבים שההורים לא בודקים אף פעם את המכשירים.
המורים של היום מתמודדים עם תלמידים שחיים במרחב הווירטואלי לצד המרחב הפיזי. חשוב מאוד שאנשי חינוך והורים יכירו את ממצאי הסקר כדי שיוכלו להבין טוב יותר את המציאות של הצעירים. למרות העיסוק הרב בנושא הרגלי צריכת הטכנולוגיה של הצעירים, ממצאי הסקר הנוכחי מאתגרים את התפיסות הישנות. אחת המסקנות של חוקרי איגוד האינטרנט הישראלי היא שכדאי להתייחס בעיקר לתכנים שהצעירים צורכים ולפעילויות שהם עושים במחשב ולא רק למדוד את משך הצפייה שלהם במסכים.
מקורות וקרדיט: