לכולם יש מה לומר על כל דבר…
אבל בנושאים שחשובים לנו, איזה כלים יש לנו להעריך איזה מידע הוא אמין?
קבלו כמה כללי אצבע להדרכת הלומדים לצריכת מידע אחראית בעידן הפייקניוז.
פורסם בתאריך: 10.11.2022
פייקניוז (ידיעות כזב) אינה תופעה חדשה. כבר למדנו שהאינטרנט הוא מרחב שבו כל אחד יכול להציג את עצמו כמומחה וקל מאוד להפיץ חדשות כזב. ככל שהפייקניוז נפוץ יותר, הוא משפיע יותר ובמיוחד על מי שאין בידו כלים להבחין שמדובר בתרמית.
כאן צריכה להיכנס לתמונה הכשרת המורים!
בין המיומנויות שחשוב שנעניק ללומדים היא היכולת להעריך מידע שאליו נחשפו ולשתפו באופן אחראי. המשיכו איתנו וקראו מידע חשוב על פייקניוז ועל הדרך לפתח מיומנויות לצריכה אחראית של מידע.
החוקרת ד"ר קליר וורדל הבחינה בין שבעה סוגים של פייקניוז במאמרה "Fake News It's Complicated":
על פי המומחה האמריקני ד"ר נולן היגדון במאמרו "What is Fake News? A Foundational Question for Developing Effective Critical News Literacy Education", אלו נושאי הפייקניוז הנפוצים ביותר:
כמובן שיש נושאים רבים נוספים שבהם נוכל למצוא פייקניוז, למשל בריאות, כלכלה, אקלים וסביבה.
ד"ר נולן היגדון ממשיך ומפרט את הסכנות הטמונות בפייקניוז:
ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר פרסמה מאמר בשם "האמת על פייקניוז" באתר המכון הישראלי לדמוקרטיה. היא מתייחסת לשאלה מדוע אנשים מאמינים לפייקניוז ומפיצים אותו:
מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, מתייחס אף הוא לנושא הפצת מידע כזב והפיק סרטון עם טיפים חשובים לזיהוי פייקניוז.
כדי להחליט אם ידיעה נכונה או שקרית, כדאי להשתמש באסטרטגיה של הערכת מידע ולענות על השאלות הבאות:
מי כתב את המידע?
מה כתוב?
מה אומרים מקורות מידע אחרים?
תלמידים חשופים כמו המבוגרים לידיעות השקריות של הפייקניוז.
לעומת המבוגרים, לצעירים יש פחות כלים וידע קודם כדי להבחין בהם.
מהסיבה הזאת חשוב מאוד להפנות זמן להתייחס לתופעה אם היא מתעוררת בתקשורת, או לייחד שיעורים מיוחדים לנושא.
לשמחתנו, רבים כבר נרתמו למשימה ויש מערכי שיעורים ופעילויות רבות ברשת בנושא.
הינה מבחר:
Higdon, N. (2020). What is fake news? A foundational question for developing effective critical news literacy education. Democratic Communiqué, 29(1), 1–18.
Richardson, N. (2017). Fake news and journalism education. Asia Pacific Media Educator, 27(1), 1–9. https://doi.org/10.1177/1326365X17702268
Giroux, H. A. (2018). What is the role of higher education in the age of fake news? In M. A. Peters, S. Rider, M. Hyvönen & T. Besley (Eds.), Post-truth, fake news. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8013-5_17
Apuke, O. D., & Omar, B. (2021). Fake news and COVID-19: Modelling the predictors of fake news sharing among social media users. Telematics and Informatics, 56, 101475.
Kendra, A. (2018). Increasing students’ ability to identify fake news through information literacy education and content management systems. The Reference Librarian, 59(4), 179-187. https://doi.org/10.1080/02763877.2018.1489935