אנחנו מוקפים במידע רב, מעניין, חשוב (וגם קצת פחות חשוב). למעשה אנחנו מוצפים!
התוצאה היא עומס ידע ומחסור בזמן ובקשב.
אחת הדרכים להתמודד עם העומס וההצפה היא מעבר ליחידות תוכן קצרות וממוקדות.
הכירו את המיקרו-למידה – הוראה באמצעות יחידות למידה קצרות להגברת הקשב והזיכרון לטווח ארוך
פורסם בתאריך: 03.04.2022
שפע של מידע מאתגר את הקשב
אחד המאפיינים הבולטים של מאה
ה-21 הוא הצפה במידע ממגוון של ערוצים: רדיו, טלוויזיה, טלפון נייד, אינטרנט, דואר רגיל, דואר אלקטרוני, מפגשים עם אנשים, ספרים, עיתונים, ספרות מקצועית, פודקסטים, דוחות, פרסומות ועוד.
שפע במידע מאתגר את רמת הקשב שלנו.
כמה אפשר להכיל?
המדיה משנה את תרבות צריכת המידע
ערוצי המדיה של ימינו מציעים לנו דרכים חדשות לצריכת מידע: תכנים קצרים וממוקדים המתחלפים בתדירות גבוהה, תוך העדפה של תכנים ויזואליים.
בעידן של מסרים מידיים, הודעות טקסט וציוצים, גם הלמידה מוצאת לעצמה עוד נתיב מעניין.
אילוצי החיים בעולם הדינמי של ימינו תומכים ביצירת משאבי למידה במנות קטנות. מחקרים אקדמיים אף מצביעים על היעילות של המיקרו-למידה מבחינה קוגניטיבית.
הינה כמה נתונים מספריים מתוך מחקרים בנושא מיקרו-למידה (לקוח מתוך האתר זיקוקי למידה):
סיכמנו שמיקרו-למידה הוא פתרון טוב ומועיל, אבל יש גם דברים שצריך לשים לב אליהם!
שימו לב לשלושה איסורים חשובים כאשר מלמדים בשיטה של מיקרו-למידה:
מיקרו-למידה אינה מכוונת לרידוד של התוכן הנלמד ולכן אסור לוותר על חלקים הכרחיים בתוכן.
לדוגמה, לא מומלץ לוותר על היכרות עם מושגי היסוד. אלה יוצרים את הבסיס להבניית ידע חדש.
מומלץ שלא לוותר על השימוש בדוגמאות רק כדי לקצר את משך הלמידה. למידה באמצעות דוגמאות עוזרת להבין תהליכי חשיבה, טעויות נפוצות ודרכי התמודדות עם אתגרים חדשים.
לא להפוך כל תוכן ל"רשימת מכולת" שטוחה, מאחר שלא ניתן ללמוד באמצעות ראשי פרקים בלבד.
סביבת מיקרו-למידה לקידום מיומנויות דיגיטליות שפיתחנו במרכז להוראה חדשנית ומיטבית
כיום הקורס כולל שש יחידות, אך בשנה הבאה יורחב ביחידות נוספות!
תרצו לשמוע עוד? חכו לפוסט שיפורסם בשבוע הבא.
1. היכנסו לוובינר של שירי דייטש והכירו חמישה יסודות לבניית יחידות מיקרו-למידה.
2. תוכלו גם להיעזר בדוגמה מוכנה ליחידת לימוד מקוונת (באנגלית) בשיטת מיקרו-למידה.
Doak, K. (2022). Developing a microlearning strategy in an attention economy. Talent Development, 76(1), 70-71.
Polasek, R., & Javorcik, T. (2019, December). MicroLearning approach to e-learning course creation and reasons for it. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2186, No. 1, p. 060015). AIP blishing LLC.
Beste, T. (2021). Knowledge transfer in a project-based organization through microlearning on cost-efficiency. The Journal of Applied Behavioral Science, 00218863211033096.
Mohammed, G. S., Wakil, K., & Nawroly, S. S. (2018). The effectiveness of microlearning to improve students’ learning ability. International Journal of Educational Research Review, 3(3), 32-38.