חינוך 4.0 – מה זה?

בא לשכונה BUZZWORD חדש – חינוך 4.0!

מה זה?

ומה הקשר למהפכות התעשייתיות?

האם זה בכלל קשור אלינו?

פורסם בתאריך: 26.10.2021

חינוך 4.0 מה זה?

המהפכה התעשייתית הרביעית

כבר בתיכון למדנו את המהפכה התעשייתית שהתחילה בבריטניה באמצע המאה ה-18. המהפכה הזו אופיינה במעבר מאמצעי ייצור מסורתי לאמצעי ייצור חדשני באמצעות טכנולוגיות חדשות כיום נהוג לציין ארבע מהפכות תעשייתיות, כאשר אנחנו חווים היום, בעולם המערבי את המהפכה הרביעית:

אייקון ספירלות

במהפכה התעשייתית הראשונה השתמשו במים ובקיטור כדי ליצור תהליכי יצור מכניים

במהפכה התעשייתית השנייה נעשה שימוש בכוח החשמל כדי לפתח תהליכי ייצור המוניים

אייקון גדג'טים

במהפכה התעשייתית השלישית אלקטרוניקה וטכנולוגיות מידע הביאו לאוטומטיזציה של הייצור

אייקון ראש

במהפכה התעשייתית הרביעית טכנולוגיות חדשות כגון בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, האינטרנט של דברים (INTERNET OF THINGS – IOT), רכבים אוטונומיים, ביו-טכנולוגיה וננו-טכנולוגיה, הדפסת תלת מימד ועוד – גרמו לטשטוש הגבולות בין העולמות הפיזיים, הביולוגיים והדיגיטליים.

מה הקשר בין המהפכה התעשייתית לחינוך?

השינויים הטכנולוגיים במהפכות התעשייתיות הובילו לשינויים בתחום הייצור, אך השפיעו גם על תחומי הכלכלה, האקולוגיה, החברה, הבריאות ועוד. למרות שבהקשרים רבים מערכת החינוך שלנו מושפעת עדיין מהמהפכה התעשייתית הראשונה, המהפכה התעשייתית הרביעית הביאה לשינויים רבים בשדה החינוך ועל כן המנוח "חינוך 4.0" נכנס לשימוש.

מהו חינוך 4.0?

חינוך 4.0 הוא התגובה לצרכים של המהפכה התעשייתית הרביעית. בעידן הנוכחי מערכת החינוך צריכה להכין את הבוגרים לחיים שבהם המערכת אדם-מכונה משולבים בכל תחומי החיים. המערכת צריכה גם להכשיר את הבוגרים לעולם משתנה במהירות ולמציאות שבה רוב תחומי העיסוק המסורתיים ייעלמו או ישתנו מאוד.

המשמעות היא שיש צורך בהכשרת הלומדים למיומנויות טכנולוגיות "קשות": תכנות, עיבוד מולטימדיה, היכרות עם תחומי Big data, ניהול מידע דיגיטלי ועוד. חשוב לא פחות להדריך את הלימודים במיומנויות רכות, כגון תקשורת, גמישות, מנהיגות, עבודה שיתופית וניהול זמן ומשאבים.

על פי חינוך 4.0, על מערכת החינוך להכשיר את הלומדים במיומנויות ובידע הדרושים ללומד, אך גם לזהות את הצרכים מהשטח ולהתאים את תוכניות הלימודים לצרכים אלה. צורך זה בלמידה מתמשכת ובהתאמת המיומנויות למציאות משתנה מחייב גם מענה לשאלות – היכן, עם מי, כיצד ומתי תתרחש הלמידה? שאלה נוספת שצריך לתת עליה את הדעת היא, כיצד להעריך את תוצאות הלמידה ואת ביצועי הלומדים?

יד של רובוט ויד של בן אדם

מגמות מרכזיות בחינוך על פי עקרונות חינוך 4.0

אייקון מסך וכובע בוגרי תואר

למידה בכל מקום ובכל זמן – כלי למידה מקוונים מעניקים הזדמנות מצוינת ללמידה מרחוק לפי קצב אישי. מודל הכיתה ההפוכה יכול לשחק תפקיד חשוב בלמידה משום שהוא מאפשר למידה אינטראקטיבית בכיתה כאשר הלמידה התיאורטית נעשית מחוץ למסגרת הלמידה הפורמלית.

אייקון איש גלגל שיניים ספר

למידה מבוססת פרויקטים  – התלמידים לומדים במסגרות של למידה מבוססת פרויקטים (PBL). התלמידים נדרשים להציג את הידע ואת המיומנויות שרכשו באמצעות השלמת פרויקטים קצרי טווח. באופן הזה מדגימים ומתרגלים התלמידים מיומנויות שיהיו חשובות לעתידם האקדמי והתעסוקתי.

אייקון מטרה בלב של בן אדם

פרסונוליזציה של הלמידה – תהליך הלמידה מותאם לצרכים האישיים של הלומד. התלמידים ייחשפו למטלות מורכבות אחרי שירכשו את המיומנויות הבסיסיות. תרגול נוסף נעשה בעקבות נתוני ביצוע וחוות דעת המדריכים.

אייקון זכוכית מגדלת

למידה מתוך ניתוח נתונים – במציאות שבה משימות מטמתיות מבוצעות על ידי מחשבים, יש חשיבות בקידום מיומנויות של ניתוח והסקת תובנות מתוך נתוני BIG DATA.

אייקון חצים לכל הכיוונים

בחירה במסלולי למידה אישיים – הלומדים קובעים את האופן ואת הקצב שבהם ילמדו. אף על פי שמוסדות וגופים חינוכיים יכולים להגדיר מראש יעדי חובה, הלומדים יכולים לבחור בעצמם את המסלול, הכלים ושיטות הלמידה.

אייקון רשימה

שינויים בדרכי ההערכה  – בעקבות השינוי בצורת הלמידה ודרישות שוק העבודה, יש צורך בשינוי תהליכי ההערכה המסורתיים. במציאות של חינוך 4.0 ההערכה מתבצעת גם על יחדות לימוד קצרות ולא רק בסיום קורס ארוך טווח או שנים של לימוד לשם קבלת תואר.

אייקון פאזל

למידה מעשית (HANDS ON) – למידה רבה נעשית באמצעות התנסות, חונכות אישית ופרויקטים שיתופים.

ומה אצלינו?

במכללת לוינסקי לחינוך, כמו בשאר מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל ובעולם, עברו המרצים והסטודנטים תהליך מהיר של מעבר להוראה מקוונת בעקבות קורונה. לצד הרצון העז לחזור לשגרה נטולת מסכות, ריחוק חברתי וזום ישנו גם רצון לשמר את ההתקדמות שהושגה בכל תחומי החדשנות והלמידה הדיגיטלית.

צעדים ראשוניים כבר נעשים בתחום חינוך 4.0, ונקווה שמגמות אלה ימשיכו גם בתוך המצב "הנורמלי החדש".

ילדה עם לפטופ

רוצים לדעת עוד?

חינוך לעידן הפוסט פוסט-תעשייתי, מ' גרוסימן וא' לוסטיגנגר, אורבונולוגיה, 2018

"תעשייה 4.0" – הנרטיביזציה של עתיד האינטרנט התעשייתי, יעקב הכט, איגוד האינטרנט הישראלי, 2019

Hussin, A. A. (2018). Education 4.0 made simple: Ideas for teaching. International Journal of Education and Literacy Studies, 6(3), 92-98.

Everything You Need to Know About Education 4.0, QS Quacquarelli Symonds.

Schools of the Future, Defining New Models of Education for the Fourth Industrial Revolution, World Economic Forum, January 2020.

 
פוטר ניוזלטר חדשנות בקטנה