לוגו חדשנות בקטנה
פותחים שנת לימודים עם בינה מלאכותית

פותחים שנת לימודים עם בינה מלאכותית

ברור, ברור – לא חייבים לפתוח את השנה האקדמית עם בינה מלאכותית. בדיוק כמו שלא חייבים, וייז, גוגל או ג'מייל 😊

אבל בינינו? זה פשוט, חכם, יעיל ויכול להוסיף עניין רב.

אם אתם נפגשים עם כיתה חדשה או ותיקה ואתם רוצים לפתוח את שנת הלימודים עם פעילויות חדשניות, הינה כמה רעיונות מפתיעים.

פורסם בתאריך: 23.10.2025

אם המרצה לא משתנה – השינוי לא מגיע לכיתה

מחקרים עדכניים מהעולם מראים שסטודנטים לא רק סקרנים לגבי בינה מלאכותית – הם כבר משתמשים בה באופן קבוע בלימודים.

ומנגד, מהצד של המרצים

  • 40%  מהמרצים רואים עצמם בתחילת הדרך באוריינות AI ורק 17%  מחשיבים עצמם מתקדמים או מומחים.
  •  80% טוענים שאין בהירות מספקת לגבי הדרכים שבהן אפשר לשלב AI באופן משמעותי בהוראה במוסדותיהם.

גם בישראל נמצא כי 70%–90% מהמורים בארץ אינם מוכנים או מוכנים חלקית בלבד לעידן הבינה המלאכותית.

אבל החדשות הטובות הן שלא צריך להיות מומחה כדי להתחיל להשתמש ולפתח מיומנויות בינה מלאכותית. כבר ראינו שבינה מלאכותית יכולה לעזור בסיעור מוחות, בכתיבת מבחנים ובפיתוח חומרים. ועכשיו – קבלו כמה רעיונות פשוטים ומהנים שיכולים לשמש פתיחה לשנה החדשה, לשבור את הקרח בכיתה, וגם לקדם מיומנויות חשיבה, שיתוף ויצירתיות.

שנתחיל?

1. איזה טיפוס AI אתם?

כפעילות פתיחה, מה דעתכם לנסות ולשאול את הלומדים: "לאיזה סוג של משתמש AI היית משייך את עצמך?"

דניאלה דקל לונדון יצרה קלפים הומוריסטיים שלפיהם כל אחד יכול לבחור את הטיפוס שמתאים לו (ראו תמונה למטה). תנו לסטודנטים לבחור דמות שמייצגת אותם, למשל, מתלהב , מפקפק, או עדיין מתנצל על עצם השימוש.
אפשר להפוך את השאלה לדיון מעניין על הגישה לבינה מלאכותית ולטכנולוגיה בכלל.
זו גם דרך מהנה להעלות חששות ומחשבות רציניות עוד לפני שמתחילים את הפעילויות עצמן.

להורדת הקובץ איזה טיפוס של בינה מלאכותית את? – דניאלה דקל

newsletter_127_2

2. פודקאסט כיתתי עם Notebooklm

פודקאסט כיתתי עםNotebooklm

מה דעתכם ליצור תוכן אודיו שבו הסטודנטים משתפים את חזון ההוראה האישי שלהם לשנה הקרובה?

המטרה: פעילות שמדגישה גם חשיבה רפלקטיבית על תפקידם של הסטודנטים כמורים לעתיד וגם התנסות פרקטית בטכנולוגיות עדכניות.

מה עושים?

  • כל סטודנט כותב פסקה קצרה על  החזון הפדגוגי האישי שלו לשנה זו או לשנותיו הראשונות כמורה.
  • מעלים את הפסקאות למסמך שיתופי.
  • מעלים את המסמך השיתופי עם הטקסטים של הסטודנטים לכלי NotebookLM  – ויוצרים פודקאסט (סקירה קולית) כיתתי שבו מוצגים החזונות שנכתבו – כל סטודנט שומע את הרעיונות של חבריו.
    אפשרות נוספת היא ליצור סקירת וידיאו שמסכמת את כל דברי הסטודנטים.
  • משוחחים יחד בכיתה: אילו כיווני הוראה משותפים עלו? מה החידוש ש־AI תרם? אילו מיומנויות מורה לעתיד צריך לפתח?

3. חידון: מי אני? עם מודל שפה

הצעה לפעילות שגם שוברת קרח, גם מעוררת עניין, וגם נותנת ללומדים טעימה של האופן שבו אפשר לרתום AI ליצירה פדגוגית חווייתית.

המטרה: לחזק את ההיכרות בין הסטודנטים וליצור אווירה של קהילת לומדים, תוך שימוש בכלי AI כמנוף לפדגוגיה חדשנית.

מה עושים?

  • הלומד כותב תיאור עצמי קצר ללא שם – תחביבים, ערכים, סגנון הוראה מועדף, חלום חינוכי וכדומה.
  • מבקשים מכלי AI להפוך את התיאור הקצר לסיפור, לשיר או לקטע השראה.
  • משתפים את הקטעים בכיתה והלומדים מנחשים מי עומד מאחורי כל תיאור.

4. מפת "השנה שלי" עם Napkin

מפת "השנה שלי" עם Napkin

יצירת "מפת דרכים אישית" ללמידה ולהתפתחות המקצועית בשנת הלימודים הקרובה, תוך חיבור בין החוויה האישית של הלומדים לבין זהותם כמורים לעתיד.

המטרה: פעילות שמחזקת את הרפלקציה האישית, מייצרת שיתוף בכיתה וגם מדגימה שימוש חינוכי בבינה מלאכותית.

מה עושים?

  • כל לומד מגדיר לעצמו  מטרות אישיות־מקצועיות לשנה הקרובה (לימודיות, פדגוגיות, אישיות).
  • כל סטודנט מתבקש להתייחס לאתגרים צפויים: מה עשוי להקשות עליי בלמידה ובהכשרה המעשית?
  • כל סטודנט מתבקש לקבוע אילו מיומנויות, משאבים או אנשים יכולים לעזור לו להתמודד.

לאחר מכן, הלומדים מזינים את המידע לכלי AI  כמו Napkin AI שמייצר ייצוג אינפוגרפי של התהליך שהלומד צריך לעבור.  הלומדים מתבקשים להציג בעל פה את התהליך שיצר הכלי ולהתייחס ליתרונותיו ולחסרונותיו.

5. שיר כיתתי באמצעות Suno

שיר כיתתי באמצעות Suno

רוצים ליצור שיר ייחודי של הכיתה שמבטא את הזהות המקצועית, את הערכים החינוכיים ואת השאיפות המשותפות של קבוצת הלומדים?

המטרה: חיזוק הזהות הקבוצתית, יצירת תשתית לביטוי אישי וגם הדגמה בשימוש יצירתי ב־AI  בהכשרת מורים.

מה עושים?

  • מחלקים את הכיתה לקבוצות עבודה קטנות.
  • כל קבוצה מציעה מילים או ביטויים שמבטאים את הערכים שלה בנושא של למידה או הוראה.
  • כל קבוצה מזינה את התוכן שלה לכלי Suno ומפיקה שיר שתואם את הערכים שהזינה.
  • הלומדים מדייקים בפרטי השיר עד שנוצרת גרסה מוסכמת.
  • בסיום, השירים מושמעים בכיתה ובוחרים את השיר שייצג את הכיתה.

ולסיום – שאלה לדיון בכיתה:

אם הייתם יכולים לבחור יכולת אחת של AI שתשפר לכם את הלמידה – מה היא הייתה?

התחלה חדשה – זמן מצוין להתחיל אחרת

לוגו חדשנות בקטנה

למידע נוסף בכל תחומי הטכנולוגיה

צרו איתנו קשר!

ciet@l-w.ac.il