ברור, ברור – לא חייבים לפתוח את השנה האקדמית עם בינה מלאכותית. בדיוק כמו שלא חייבים, וייז, גוגל או ג'מייל 😊
אבל בינינו? זה פשוט, חכם, יעיל ויכול להוסיף עניין רב.
אם אתם נפגשים עם כיתה חדשה או ותיקה ואתם רוצים לפתוח את שנת הלימודים עם פעילויות חדשניות, הינה כמה רעיונות מפתיעים.
פורסם בתאריך: 23.10.2025
מחקרים עדכניים מהעולם מראים שסטודנטים לא רק סקרנים לגבי בינה מלאכותית – הם כבר משתמשים בה באופן קבוע בלימודים.
ומנגד, מהצד של המרצים –
גם בישראל נמצא כי 70%–90% מהמורים בארץ אינם מוכנים או מוכנים חלקית בלבד לעידן הבינה המלאכותית.
אבל החדשות הטובות הן שלא צריך להיות מומחה כדי להתחיל להשתמש ולפתח מיומנויות בינה מלאכותית. כבר ראינו שבינה מלאכותית יכולה לעזור בסיעור מוחות, בכתיבת מבחנים ובפיתוח חומרים. ועכשיו – קבלו כמה רעיונות פשוטים ומהנים שיכולים לשמש פתיחה לשנה החדשה, לשבור את הקרח בכיתה, וגם לקדם מיומנויות חשיבה, שיתוף ויצירתיות.
שנתחיל?
כפעילות פתיחה, מה דעתכם לנסות ולשאול את הלומדים: "לאיזה סוג של משתמש AI היית משייך את עצמך?"
דניאלה דקל לונדון יצרה קלפים הומוריסטיים שלפיהם כל אחד יכול לבחור את הטיפוס שמתאים לו (ראו תמונה למטה). תנו לסטודנטים לבחור דמות שמייצגת אותם, למשל, מתלהב , מפקפק, או עדיין מתנצל על עצם השימוש.
אפשר להפוך את השאלה לדיון מעניין על הגישה לבינה מלאכותית ולטכנולוגיה בכלל.
זו גם דרך מהנה להעלות חששות ומחשבות רציניות עוד לפני שמתחילים את הפעילויות עצמן.
להורדת הקובץ איזה טיפוס של בינה מלאכותית את? – דניאלה דקל
מה דעתכם ליצור תוכן אודיו שבו הסטודנטים משתפים את חזון ההוראה האישי שלהם לשנה הקרובה?
המטרה: פעילות שמדגישה גם חשיבה רפלקטיבית על תפקידם של הסטודנטים כמורים לעתיד וגם התנסות פרקטית בטכנולוגיות עדכניות.
מה עושים?
הצעה לפעילות שגם שוברת קרח, גם מעוררת עניין, וגם נותנת ללומדים טעימה של האופן שבו אפשר לרתום AI ליצירה פדגוגית חווייתית.
המטרה: לחזק את ההיכרות בין הסטודנטים וליצור אווירה של קהילת לומדים, תוך שימוש בכלי AI כמנוף לפדגוגיה חדשנית.
מה עושים?
יצירת "מפת דרכים אישית" ללמידה ולהתפתחות המקצועית בשנת הלימודים הקרובה, תוך חיבור בין החוויה האישית של הלומדים לבין זהותם כמורים לעתיד.
המטרה: פעילות שמחזקת את הרפלקציה האישית, מייצרת שיתוף בכיתה וגם מדגימה שימוש חינוכי בבינה מלאכותית.
מה עושים?
לאחר מכן, הלומדים מזינים את המידע לכלי AI כמו Napkin AI שמייצר ייצוג אינפוגרפי של התהליך שהלומד צריך לעבור. הלומדים מתבקשים להציג בעל פה את התהליך שיצר הכלי ולהתייחס ליתרונותיו ולחסרונותיו.
רוצים ליצור שיר ייחודי של הכיתה שמבטא את הזהות המקצועית, את הערכים החינוכיים ואת השאיפות המשותפות של קבוצת הלומדים?
המטרה: חיזוק הזהות הקבוצתית, יצירת תשתית לביטוי אישי וגם הדגמה בשימוש יצירתי ב־AI בהכשרת מורים.
מה עושים?
אם הייתם יכולים לבחור יכולת אחת של AI שתשפר לכם את הלמידה – מה היא הייתה?
התחלה חדשה – זמן מצוין להתחיל אחרת
