לוגו חדשנות בקטנה
הפרדוקס של הזיכרון

הפרדוקס של הזיכרון

נתונים חדשים על
השפעות ה-AI על ה- IQ

כולם יודעים שאנחנו צריכים לשמור פחות מידע בזיכרון בעקבות  השימוש במכשירים חיצוניים, כמו גוגל או בינה מלאכותית, אך האם מדובר בפגיעה אמיתית ביכולות הקוגניטיביות שלנו?

במחקרים חדשים ומרתקים שבוצעו בארה"ב נמצא כי האינטליגנציה האנושית דועכת בעקבות השימוש המוגבר בטכנולוגיות חיצוניות.

האומנם?

יש גם חוקרים שחושבים אחרת.

לעוד נתונים מפתיעים המשיכו לקרוא!

פורסם בתאריך: 02.08.2025

נועם: תגיד, אתה זוכר איך מחשבים של טרפז? מה? לא ברור

רועי: אממ… פעם ידעתי, אבל האמת שאין לי מושג עכשיו.

נועם: גם אני שכחתי. רציתי להסביר את זה לבן שלי, אבל נתקעתי באמצע.

רועי: אז מה עשית?

נועם: פשוט שאלתי את הבינה המלאכותית. תוך שנייה היא נתנה לי נוסחה, הסבר ודוגמה.

רועי: מדהים. אז בעצם כבר לא צריך לזכור כלום.

נועם: בדיוק. צריך רק לדעת לשאול את השאלה הנכונה.

מהו זיכרון?

הזיכרון האנושי הוא היכולת לשמר ולשחזר מידע שלמדנו או חווינו.

אנחנו זוכרים באמצעות תהליכים שמתרחשים באמצעות חיבורים בין תאי העצב (הסינפסות) שנמצאים במוחנו. בזמן למידה החיבורים או הסינפסות הרלוונטיות מתחזקות (חיזוק ארוך־טווח), ובכל שליפה אנחנו לא רק “נזכרים” אלא מפעילים ומעדכנים את הרשת העצבית. באופן זה הזיכרון נבנה ומתייצב דרך שימוש. את הרשת הזו אפשר לחזק בכל גיל, אך תהליך זה אינו מתרחש באופן אוטומטי. הוא מחייב מאמץ, תרגול ופעולה אקטיבית מצד הלומד.

מכאן עולה שאלה מהותית:
מה קורה כאשר איננו נדרשים עוד להתאמץ ולשלוף מידע מהזיכרון?
מה ההשלכות של עולם שבו אנו פונים לטכנולוגיה – כמו חיפוש בגוגל או שימוש בעוזרים חכמים – כדי לקבל מענה מיידי, במקום להפעיל את מנגנוני הזיכרון שלנו?
האם הנוחות הזו באה במחיר של פגיעה ביכולות קוגניטיביות חיוניות?

למידה בעידן הטכנולוגי

למידה בעידן הטכנולוגיכאשר הטכנולוגיה המודרנית לא עמדה לרשות האנושות, בני האדם נדרשו להסתמך על הזיכרון באופן משמעותי ולמידה הייתה מבוססת על שינון ושליפה מהזיכרון.

במחקר חדש בשם: "The Memory Paradox: Why Our Brains Need Knowledge in an Age of AI" של פרופ' ברברה אוקלי ואחרים, מוצגת השפעת השימוש התכוף בטכנולוגיה על הזיכרון בעשורים האחרונים.

החוקרים מסבירים שבעקבות  השימוש התכוף בטכנולוגיות, חל שינוי משמעותי בתחום החינוך והושם דגש על  "ללמוד  כיצד ללמוד" ועל חשיבה ביקורתית. כפועל יוצא מכך, הייתה הפחתה משמעותית של שליפת עובדות מהזיכרון ותרגול עומק. לטענת החוקרים, מהלך זה גרם לכך שהציונים במבחני IQ, שבמשך שנים רק עלו, התחילו לרדת במדינות מפותחות.

מיומנויות קוגניטיביותנקודה למחשבה: 

*ברברה אוקלי היא פרופ' להנדסה וחוקרת בתחום הלמידה, שמתמקדת בפתרונות לשיפור יכולת הלמידה, וידועה בקורס שפיתחה שנקרא "ללמד כיצד ללמוד". עם זאת, במחקר הנוכחי שלה, היא טוענת שעלינו לחזור ולהתמקד בשימוש בזיכרון ככלי חשוב בלמידה, במיוחד בעידן שבו הטכנולוגיה עשויה להחליף אותנו במילוי משימות פשוטות, כמו שליפת עובדות.

המתח הזה מעניין משום שאוקלי פיתחה את הגישות שמנסות להקל על הלמידה באמצעות טכנולוגיות, ומכאן נראה שיש דיאלוג פנימי על האיזון בין השימוש בטכנולוגיה ובין השמירה על הזיכרון האנושי.

זה כמו להרכיב פאזל בלי לזכור את התמונה שעל הקופסה

FACTS SCHEMATAהחוקרים מדגישים שידע משמעותי לא נשמר במוח כעובדות נפרדות, אלא כסכמות (schemata) –  מבנים מנטליים מאורגנים שמקשרים בין מושגים, דפוסים וניסיון קודם (ראו תמונה). מה קורה כשמשתמשים בטכנולוגיה?
  • כשאנחנו רק מחפשים מידע בגוגל או ב־AI ולא פועלים לזכור אותו, אנחנו שומרים רק את מיקומו של המידע ולא את המידע עצמו.
  • זה מוביל ליצירת "מצביעים" ריקים (pointers) ולא סכמה אמיתית.
התוצאה: בכל פעם שניתקל בבעיה – נרגיש כאילו זו הפעם הראשונה, בלי "תחושת היכרות" או דפוסים מוכרים.

שני ממצאים מעניינים מתוך המחקר:

IQ TIME

ההיפך מאפקט פלין

המונח  "Flynn Effect" שנקרא על שם ג'יימס פלין, פסיכולוג מניו זילנד, אשר קבע שהחל מסוף המאה ה־20 קיימת מגמה של עלייה עקבית בציוני IQ במדינות מפותחות.

בניגוד למגמה שתיאר פלין, טוענים אוקלי ועמיתיה כי בעשורים האחרונים, במקביל לעלייה בשימוש בטכנולוגיות דיגיטליות ו-AI חלה ירידה בנתוני IQ במדינות מפותחות.

newsletter_123_5

שילוב בין זיכרון דקלרטיבי לפרוצדורלי

ידע משמעותי ועמוק נבנה כאשר המידע עובר מזיכרון דקלרטיבי לזיכרון פרוצדורלי באמצעות תרגול
(למשל: המעבר מהחישוב שלפיו  4×3=12  לבין המצב שבו הילד "פשוט יודע" ש־4×3=12 בלי לחשוב על זה).
לדעת החוקרים, הסתמכות יתר על עזרים חיצוניים (כמו AI או מחשבונים) משבשת את התהליך הזה ויוצרת הבנה שטחית בלבד.

הורדת עומס קוגניטיבי (Cognitive Offloading)

במחקר מעניין וחדש אחר נמצא קשר בין שימוש גובר בכלי בינה מלאכותית לבין ירידה ביכולות החשיבה הביקורתית שלנו, שהוגדרה במחקר: "היכולת לנתח, להעריך ולשלב מידע לצורך קבלת החלטות מושכלות."

אישה עם נייד שמנסה לזכור משהוזהו רגע מתאים להציג מושג מרכזי שעוזר להבין את ההשלכות של שימוש בבינה מלאכותית:
הורדת עומס קוגניטיבי (Cognitive Offloading)
זהו המצב שבו אנו מסתמכים על כלים טכנולוגיים כדי להקל על המאמץ המנטלי במשימות כמו זיכרון, עיבוד מידע, ריכוז, פתרון בעיות, קבלת החלטות ועוד.
הבינה המלאכותית מאפשרת בדיוק את זה. הבעיה היא שככל שהטכנולוגיה נטמעת יותר ויותר בחיי היומיום, עולה החשש מהשפעה שלילית ארוכת טווח על היכולות המנטליות המרכזיות שלנו – במיוחד זיכרון, ריכוז ופתרון בעיות.

אם כך, האם הבינה המלאכותית טובה או רעה?

בעוד המאמרים שהתייחסנו אליהם מדגישים את הנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם מהסתמכות יתר על טכנולוגיה לביצוע משימות קוגניטיביות, ישנם מחקרים שמדגישים דווקא את היתרונות הקיימים בהסתמכות על טכנולוגיה, למשל: 

  1. העברת עומס קוגניטיבי יכולה לשפר פרודוקטיביות ויצירתיות
    העברת משימות קוגניטיביות שגרתיות או משעממות (כגון זכירת פגישות, חישוב מספרים או שליפת עובדות) לטכנולוגיה, משחררת משאבים מנטליים. הדבר מאפשר לאנשים להתמקד במשימות מורכבות, יצירתיות ובעלות ערך גבוה יותר, ובכך לשפר את הפרודוקטיביות.
  2. טכנולוגיה היא המוח המורחב
    תיאוריית "המוח המורחב" טוענת שכלים טכנולוגיים אינם רק אמצעי עזר, אלא הארכה ממשית של תהליכי החשיבה שלנו. לאורך ההיסטוריה, בני האדם תמיד השתמשו בעזרים חיצוניים — כמו נייר ומפות — כדי לתמוך במחשבה, והטכנולוגיה הדיגיטלית המתקדמת פשוט מעצימה יכולת זו.
  3. טכנולוגיה לשיפור הזיכרון
    עזרים טכנולוגיים ומבוססי בינה מלאכותית כמו אפליקציות לאימון המוח התגלו כמשפרי זיכרון לאנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות או ירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל.
  4. העצמת הלמידה באמצעות התאמה אישית
    היכולת של הטכנולוגיה ובינה המלאכותית בפרט להתאים את תוכן הלימוד לצרכים האישיים של כל לומד, מאפשרות התפתחות קוגניטיבית בקרב לומדים ולמידה עמוקה יותר.

המסקנה היא כמו במקרה של טכנולוגיות רבות אחרות – גם הבינה המלאכותית איננה "טובה" או "רעה" באופן מובנה. הכול תלוי באופן השימוש בה ובמטרת השימוש בה. 

מה שברור יותר ויותר הוא שכלים כאלה יהפכו לחלק בלתי נפרד מהחינוך – בבית הספר ובאקדמיה. אבל שילוב כזה חייב להתבצע במסגרת מדיניות ברורה וסטנדרטים אתיים – באופן שמקדם פיתוח קוגניטיבי, ולא מחליש אותו.

הבינה המלאכותית לא באה להחליף את האינטליגנציה האנושית – אלא להשלים אותה ולתמוך בה. האתגר שלנו הוא ללמוד לשלב בין השתיים – בחוכמה ובזהירות – בלי להפקיד כל משימה מנטלית בידי המכונה.

מסקנות המחקר של אוקלי ועמיתיה

החוקרים ממליצים על שלושה עקרונות לשילוב טכנולוגיה בצורה נכונה:

איקון ראש עם גלגלי שיניים

הכשרת הלומדים לפיתוח ידע פנימי:
חשוב שהלומדים ימשיכו להפעיל את זיכרונם הפנימי ויפתחו הבנה עמוקה, ולא יסתמכו על חיפושים חיצוניים בלבד.

איקון ראש עם גלגלי שיניים

להימנע ממלכודת של "עצלות מטה־קוגניטיבית"
השימוש בטכנולוגיה, כמו עוזרי AI שמספקים תשובות מיידיות, לא תמיד תורם להבנה עמוקה אלא יוצר אשליה של ידע. הלומד חייב להבין באמת את החומר.

איקון ראש עם גלגלי שיניים

לא להסתמך לחלוטין על כלים טכנולוגיים
הטכנולוגיה צריכה להיות תוסף שמסייע, לא מחליף את החשיבה והלמידה הפנימית של הלומד.

אז מה עושים עכשיו?

אחד החוקרים הבולטים בתחום הבינה המלאכותית פרופ' איתן מוליק, מאוניברסיטת פנסילבניה, מבין את החשש שהוצג, אך מציג במאמרו  ""Against 'Brain Damage גישה מאוזנת יותר.

גרש גרשייםאחרי הכול, אחת המטרות המרכזיות של טכנולוגיה היא לאפשר לנו להאציל משימות למכונות. זה כולל גם עבודות אינטלקטואליות — כמו לאפשר למחשבון לחשב מתמטיקה או לטלפון הנייד לשמור עבורנו מספרי טלפון. וכשאנחנו מאצילים את החשיבה שלנו, אנחנו באמת מאבדים משהו — למשל, אנחנו כבר לא זוכרים מספרי טלפון כמו פעם. מאחר ש-AI היא טכנולוגיה אינטלקטואלית כללית, אנחנו יכולים להאציל לה חלק גדול מהחשיבה שלנו.

גרש גרשייםאז איך נוכל להשתמש ב-AI כך שהוא יעזור לנו — ולא יפגע בנו?

מוליק מציע את הפתרונות הבאים:

שימוש בבינה מלאכותית יעשה על פי עקרונות חינוכיים ברורים, ובשילוב עם הנחיה של מורה! קודם חושבים לבד ואז משתמשים בAI כדי להקצין ולפתוח רעיונות! ה-AI אינו תחליף לחשיבה אנושית! יש להשתמש בו כמסייע להנחיית שיח יצירתי, לתובנות ביניים או להמחשה של דילמה

לסיכום, המחקרים מצביעים על כך שהשפעת הבינה המלאכותית על החשיבה האנושית לא נקבעת מראש – אלא תלויה באופן השימוש בה.
AI עלול להחליש זיכרון, הבנה ויצירתיות אם נותנים לו לחשוב במקומנו, אבל בשימוש נכון, הוא יכול דווקא להרחיב את היכולות שלנו.

העותק המלא של המאמרים שהוזכרו בפוסט:

Grinschgl S, Papenmeier F, Meyerhoff HS. Consequences of cognitive offloading: Boosting performance but diminishing memory. Q J Exp Psychol (Hove). 2021 Sep;74(9):1477-1496. doi: 10.1177/17470218211008060. Epub 2021 Apr 4. PMID: 33752519; PMCID: PMC8358584.

 

Oakley, B., Johnston, M., Chen, K., Jung, E., & Sejnowski, T.  (May 11, 2025). The Memory Paradox: Why our brains need knowledge in an age of AI.  https://ssrn.com/abstract=5250447

 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.5250447

 

Strayhorn, J. M., & Strayhorn, J. C. (2009). Martial arts as a mental health intervention for children? Evidence from the ECLS-K. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 3(1). https://doi.org/10.1186/1753-2000-3-32

 

Mollick, E. (2025, July 7). Against “Brain Damage”: AI can help, or hurt, our thinking. One Useful Thing

לוגו חדשנות בקטנה

למידע נוסף בכל תחומי הטכנולוגיה

צרו איתנו קשר!

ciet@l-w.ac.il