זה כן לדיון!

על אסטרטגיית הדיבייט בהוראה ובלמידה

למה כדאי להשתמש בדיבייט בשיעורים שלי?

מה זה דיבייט דיגיטלי? מה היתרונות שלו? איך לשלב אותו בהוראה?

ו…אפשר להוסיף דיבייט במודל?

פורסם בתאריך: 02.01.2022

זה כן לדיון!

חשיבות הדיבייט

בשנים האחרונות מתחזקת ההכרה בחשיבותה של למידה פעילה שמאופיינת, בין השאר, במעורבות ובשותפות. אחד הכלים הנפוצים בלמידה כזאת הוא הדיבייט (בעברית: "פולמוס תחרותי"), שנחשב לאחד מהכלים הפדגוגיים החשובים ביותר בסל הכלים של המאה ה-21. הדיבייט המסורתי כלל שתי קבוצות שהציגו טיעונים מנוגדים והגנו על עמדותיהן עד שבסופו של דבר נבחנו הטיעונים והתקבלה הכרעה של צוות שיפוט. בתחרות מסוג זה השתמשו כדי לפתח מיומנויות של מנהיגות, רטוריקה אישית, ויכולת לעמוד בפני קהל. פעילות של דיבייט מובילה גם לפיתוח של חשיבה ביקורתית ופלורליזם מחשבתי ורעיוני, שכן חברי הקבוצות לא תמיד הגנו בהכרח על עמדותיהם האישיות.

דיבייט דיגיטלי

עם התקדמות הטכנולוגיה התפתחו כלי דיבייט דיגיטליים, שאומנם אינם כוללים עמידה מסורתית בפני קהל, אך הם עדיין מסייעים לקדם מיומנויות מגוונות, כגון:

אייקון איש עם גלגל שיניים בראש

חשיבה ביקורתית

אייקון אוזן

הקשבה

אייקון זכוכית מגדלת

חקירה

אייקון פאזל

פתרון בעיות

אייקון איש עם גלגל שיניים בראש

טיעונים והנמקות

אייקון יד מצביעה

שאילת שאלות

אייקון דיביית

תקשורת

על הסטודנטים והסטודנטיות לחקור את הנושא, לחשוב עליו ולנסח טיעונים הגיוניים. כלי זה מפתח שימוש בשפה, יכולת ניסוח וביטוי בכתב, ארגון ותהליכי יצירת ידע. יתרון נוסף ומשמעותי בדיבייט מקוון הוא בכך שהוא מאפשר למידה פעילה, שיתופית וחברתית גם מרחוק. וכמובן לכל זה יש להוסיף את האלמנט התחרותי, שמוסיף עניין, מוטיבציה ומשחקיות.

דיבייט בהוראה

אפשר לשלב את הדיבייט בכל תחום דעת ובהוראה הוא יכול לשמש לדיון ברעיונות, לשאילת שאלות, לנימוק, ולבחינת הסברים שונים למצבים מגוונים. אפשר להשתמש בכלי זה ליצירת הקשרים בין נושאים ורעיונות, וגם לשיתופי פעולה בין קבוצות שונות.

דיבייט בהוראההדבר החשוב ביותר הוא הגדרה ברורה של הנושא. אם הגדרת הנושא אינה ברורה, ייתכן מצב שבו כל אחד מהצדדים מבין אחרת את הנושא ובעצם לא קיים קונפליקט בין שתי הקבוצות.

את נושאי הדיבייט אפשר לחלק לשני סוגים:

דיבייט ניתוח בודק את נכונותה של טענה מסוימת לגבי העבר או ההווה.
למשל ״קידוח גז משפר את מעמדה המדיני של ישראל״. הלומדים יציגו דוגמאות לחיוב ולשלילה לגבי הנושא ודוגמאות שהן התרחשויות אמיתיות ועל פיהן אפשר לנמק אם הטענה נכונה או שגויה.

דיבייט מדיניות דן ברעיון תיאורטי או בתפיסה ערכית.

למשל הנושא ״בעד ונגד לימודי תנ"ך בבתי ספר״, שאפשר לטעון בעדו או נגדו על בסיס ערכי.

דוגמאות למערכי שיעור דיבייט:

דיבייט במודל

אחד החידושים שהוכנסו בתקופה האחרונה למודל במכללה כולל אפשרות להוסיף פעילות דיבייט שתאפשר דיון בנושא מסוים כאשר למרצה יש שליטה בתגובות.

הכלי החדש מאפשר שלושה סוגי דיון:
1. תגובות ללא הגבלה  – המשתתפים יוכלו להוסיף טיעונים חיוביים ושליליים ללא הגבלה.

2. תגובה אחת בכל צד – המשתתפים יוכלו להוסיף תגובה אחת בצד החיובי ותגובה אחת  בצד השלילי.

3. תגובה אחת בצד אחד – המשתתפים יוכלו להוסיף רק תגובה אחת בצד אחד של הדיון, החיובי או השלילי.

דיבייט במודל

לקריאה נוספת


תרצו להגיב, או לשתף ברעיונות נוספים? כתבו לנו!

פוטר ניוזלטר חדשנות בקטנה