לוגו חדשנות בקטנה
בינה מלאכותית סוכנת

AI 007

בינה מלאכותית סוכנת

הבינה המלאכותית דוהרת קדימה!
מושג חדש בתחום הוא Agentive AI – בינה מלאכותית סוכנת.
מה זה?
במה זה שונה ממה שאנחנו מכירים בבינה המלאכותית שאיתה אנחנו עובדים היום?
איך כל זה מתקשר לתחום החינוך?

על כך בפוסט הזה!

פורסם בתאריך: 03.04.2025

הכירו את Agentive AI – סוכני בינה מלאכותית שלא רק מגיבים להוראות, אלא גם פועלים ביוזמתם, מחליטים החלטות ומשנים את האופן שבו אנחנו פועלים בעולם. האם זהו ג'יימס בונד החדש, או תחילתה של מהפכה טכנולוגית מסקרנת?

מהי בינה מלאכותית סוכנת?

לפני שמתחילים – disclaimer. הבינה המלאכותית חדשה ודינמית, וכך גם השפה שמתארת אותה. לעת עתה, לא מצאנו תרגום מוצלח יותר מאשר בינה מלאכותית סוכנת. קבלו מראש את התנצלותנו אם יגיע תרגום מוצלח יותר😊.

המושג בינה מלאכותית סוכנת מתייחס למערכות או לכלי AI שפועלים באופן פרואקטיבי ואוטונומי לביצוע משימות או לפתרון בעיות, ללא קלט או שליטה ישירה מהמשתמש.
המאפיינים המרכזיים של הבינה המלאכותית הסוכנת הם:

פרו אקטיביות, אוטונומיות, התנהגות ממוקדת מטרה, מודעות להקשר, שיתופיות עם המשתמש

במה זה שונה מהבינה המלאכותית שאנחנו מכירים?

הבינה המלאכותית הסוכנת מסמנת קפיצת מדרגה ממערכת שמגיבה לקלט למערכת שפועלת באופן עצמאי. בעוד מערכות הבינה המלאכותית המוקדמות התמקדו בביצוע הוראות מפורשות או בהצעת המלצות על בסיס קלט מהמשתמש, הבינה המלאכותית הסוכנת נוקטת יוזמה, מחליטה החלטות ומבצעת משימות באופן עצמאי בתוך גבולות מוגדרים מראש.

ההתקדמות הזו, המבוססת על למידת מכונה, על עיבוד שפה טבעית ועל הבנת הקשר, מאפשרת ל-AI לחזות צרכים, לפתור בעיות ולהסתגל למצבים חדשים באופן עצמאי. השינוי הזה גורם להגברת היעילות של מערכות הבינה המלאכותית, ומשנה את הדרך שבה אנחנו מתקשרים עם טכנולוגיה. הבינה המלאכותית הסוכנת מובילה אותנו למציאות שבה מערכות בינה מלאכותית הן שותפות מלאות לבני האדם בכל תחומי החיים.

בתקופה האחרונה נחשפנו לבוטים, וגם כאן, בחדשנות בקטנה, עסקנו בכך –

חשוב לזכור שבינה מלאכותית סוכנת ובוטים אינם זהים!
הבינה המלאכותית הסוכנת היא מערכת יוזמת, מקיפה, וחכמה שמסוגלת ללמידה ולהתאמה לסביבה ולצרכים משתנים. לעומת זאת, הבוטים הם כלים שמצטמצמים לביצוע אוטומטיזציה של משימות ספציפיות לפי פרומפט, כלומר, אימון מתוך מאגר נתונים ופקודות.

בינה מלאכותית סוכנת – מה כבר כאן ומה יגיע בקרוב?

עוזרים חכמים

עוזרים חכמים

מערכות כמו
Siri, Alexa
Google  Assistant
כבר לא רק מגיבות לשאלות, אלא גם מתאימות המלצות, מזכירות פגישות ומנהלות משימות באופן עצמאי.

צ'טבוטים חכמים

צ'טבוטים חכמים

במוקדי שירות לקוחות, צ'טבוטים מבוססי AI מזהים בעיות, מציעים פתרונות, ומעבירים פניות לנציגים אנושיים רק כשצריך.

מערכות רכב חכמות

מערכות רכב חכמות

טכנולוגיות כמו Tesla Autopilot מנתחות תנועה, מחליטות בעצמן לגבי אופן הנהיגה ומבצעות שינויים בנתיב הנסיעה בצורה עצמאית.

אוטומיזציה תעשייתית

אוטומיזציה תעשייתית

רובוטים חכמים בפס הייצור מזהים תקלות, מתקנים בעיות ומייעלים תהליכים ללא צורך במעורבות אנושית מתמדת.

רופאים וירטואליים

רופאים וירטואליים

מערכות AI שיבצעו אבחון רפואי מתקדם, ינתחו תוצאות של בדיקות וימליצו על טיפולים.

מתווכים פיננסיים אוטומטיים

מתווכים פיננסיים אוטומטיים

מערכות AI שינהלו תיקי השקעות, יבצעו עסקאות בבורסה ויחזו תנודות שוק.

ערים חכמות

ערים חכמות

מערכת שתנהל תנועה, תפחית פקקים, תווסת צריכת אנרגיה ותתאים שירותים ציבוריים בזמן אמת.

רובוטים אישיים

רובוטים אישיים

עוזרים ביתיים חכמים שיוכלו לבצע משימות יומיומיות כמו קניות, ניקיון ובישול בהתאם להרגלים ולהעדפות של המשתמש.

בינה מלאכותית סוכנת וחינוך

לבינה המלאכותית הסוכנת יש פוטנציאל עצום בחינוך הודות ליכולתה לתמוך באופן עצמאי במשימות למידה, הוראה ואדמיניסטרציה. הינה כמה דוגמאות:

הבינה המלאכותית הסוכנת כתומכת הוראה

הבינה המלאכותית הסוכנת כתומכת הוראה

תמיכה בלמידה בקבוצות  – תמיכה בלמידה קבוצתית על ידי חלוקת הלומדים לקבוצות לפי המשימה ולפי כישורי הלומדים, המלצה על משימות לפי התקדמות הלומדים ומעקב אחר התקדמות הלומדים.

משוב מותאם אישי –  מתן ציונים, משובים והערות מותאמים אישית באופן קבוע ומיידי והתאמות אישיות לפרויקטים, משימות כתיבה ותרגילים.

הערכה מותאמת אישית  – התאמה של רמת שאלות. ההערכה מתבצעת בזמן אמת לפי רמה, עניין ומצב רגשי של הלומדים וכן קביעת ציון בהתאמה אישית.

תמיכה בפיתוח משאבי הוראה –  סיוע באיתור ובפיתוח משאבי הוראה בהתאם ללומדים ובהתאם לתוכנית הלימודים באופן דינמי בהתאם להתקדמות ולהישגי הלומדים.

יצירת מסלולי למידה אישיים – התאמה אישית של מסלולי למידה לפי עניין, רמה, תוכנית הלימודים וצרכים מיוחדים.

תרגול – תרגולים מותאמים אישית במגוון מקצועות, כגון שפה, מתמטיקה ומדעים.

הבינה המלאכותית הסוכנת כעוזרת מנהלית

הבינה המלאכותית הסוכנת כעוזרת מנהלית

ניהול כיתה חכם – מעקב אחר נוכחות, שליחת התראות לתלמידים חסרים, התאמת התנאים הפיזיים של הכיתה לצרכים, טיפול בלמידה מרחוק

אוטומציה של משימות מנהליות ארגון לוחות זמנים, תכנון מבחנים, ניתוח ביצועי תלמידים, תכנון אסיפות הורים, איסוף כספים

תקשורת יזומה עם הורים – תקשורת עם ההורים על התקדמות התלמידים, המלצה על דרכים לתמיכה בלמידה בבית, עדכונים מנהליים ובירור נוכחות.

הבינה המלאכותית הסוכנת כתומכת רגשית ולימודית

הבינה המלאכותית הסוכנת כעוזרת מנהלית

חונכים אישיים – תרגום או הסברים בזמן אמת, הצעת חומרים נגישים ומתן הסברים מותאמים אישית

משאבי הוראה מותאמים – התאמת משאבי ההוראה של כלל הלומדים לצרכים ספציים: לקויות ראייה, שמיעה, קוגניציה, עולים חדשים, מחוננים

זיהוי מוקדם של תלמידים מתקשים או תלמידים בסיכון – ניתוח נתוני נוכחות, הישגים ומדדים נוספים כדי לזהות מראש תלמידים מתקשים והצעת סיוע ותמיכה

האם צריך לחשוש מבינה מלאכותית סוכנת?

כמו כל טכנולוגיה מתקדמת, גם הבינה המלאכותית הסוכנת טומנת בחובה יתרונות עצומים לצד אתגרים וסיכונים פוטנציאליים.

likeמצד אחד, היא יכולה לשפר יעילות, להתאים תהליכי למידה ולעזור בניהול משימות מורכבות באופן אוטונומי.

 

dislikeמצד שני, עצמאותה עלולה להוביל לחששות בנוגע לשליטה, לאתיקה ולפגיעה בפרטיות.

 

לדעתנו, השאלה המרכזית אינה אם צריך לחשוש, אלא מהו האופן שבו אפשר להבטיח שהשימוש בטכנולוגיה יתבצע באופן אחראי ומבוקר. במערכות יוזמות וחכמות יש חשיבות רבה למתן גבולות ברורים, לפיקוח אנושי ולשמירה על עקרונות אתיים.

כמו בכל מהפכה טכנולוגית, המפתח הוא לשלב בין חדשנות לבין אחריות.

רוצים לדעת עוד?

מה זה אג'נטיק AI, אתר אאוריקה

What is Agentic AI, Bernard Marr

Agentic AI in Education: Transforming Learning Through Personalization and Innovation, Tutor AI

AI Agents Will Shape Every Aspect Of Education In 2025 ,Ray Ravaglia, Forbes

Mollick, E., Mollick, L., Bach, N., Ciccarelli, L. J., Przystanski, B., & Ravipinto, D. (2024). AI agents and education: Simulated practice at scalearXiv preprint arXiv:2407.12796.

Dieker, L. A., Hines, R., Wilkins, I., Hughes, C., Scott, K. H., Smith, S., … & Shah, S. (2024). Using an Artificial Intelligence (AI) Agent to Support Teacher Instruction and Student LearningJournal of Special Education Preparation4(2), 78-88.

לוגו חדשנות בקטנה

למידע נוסף בכל תחומי הטכנולוגיה

צרו איתנו קשר!

ciet@l-w.ac.il