כשתכנון לאחור ומפות למידה נפגשים, נוצרת שיטה שתעזור לכם ולתלמידים שלכם לראות את התמונה הגדולה, להבין את המטרות ולהשיג את היעדים.
רוצים לדעת איך עושים את זה?
התשובות – בפוסט!
פורסם בתאריך: 30.01.2025
"כמרצה חדשה, התקשיתי להתמקד בסוגיות החשובות שרציתי שהסטודנטים שלי ילמדו בכל שיעור.
למזלי, עמיתה מנוסה הציעה לי לחשוב קודם כול על הדברים המרכזיים שאני רוצה שהתלמידים שלי יידעו או יבינו. היא הסבירה לי שכשאני מתחילה מהסוף, מהגדרת היעדים הברורים, קל יותר לבחור את הפעילויות ואת התכנים שמקדמים אותם. מאז, תכנון לאחור הפך לשיטה שמלווה אותי: להתחיל מהסוף ולהתמקד במה שחשוב באמת".
הרעיון של קביעת היעדים לפני שמתחילים ללמד אינו פשוט.
תהליך התכנון לאחור כולל עבודה בשלושה תחומים מרכזיים:
מהן המטרות שלי?
הגדרת המטרות המרכזיות באופן ברור וחד.
איך אדע שהשגתי את המטרות?
תכנון אמצעי הערכה שיבדקו אם המטרות הושגו.
איך אעזור ללומדים להגיע למטרה?
פיתוח תהליכי למידה שיבטיחו שהתלמידים יצליחו להגיע לנקודת הסיום המצופה.
כדי שתהליך התכנון לאחור יתבצע כמעט באופן אוטומטי נדרשים זמן ותרגול, אך ההשקעה משתלמת. לבהירות ולמיקוד שמתקבלים מהתהליך יש תועלת רבה הן למרצה הן ללומדים.
ד"ר ג'ים נייט, חוקר מאוניברסיטת קנזס, טוען שהדרך המתאימה ביותר לתכנון לאחור של הקורס היא מפה למידה.
מפת למידה היא כלי חזותי שמארגן את כל הידע, הכישורים והרעיונות המרכזיים שהשיעור או הקורס כוללים. היא עוזרת לנו לראות את התמונה הגדולה, להבין איך הכול מתחבר, ולשמור על מיקוד.
מהן היתרונות של שימוש במפת למידה?
מפות הלמידה יכולות להיות מאורגנות במגוון של צורות בהתאם למטרה שלהן, לעיצוב שנבחר ולתהליך יצירתן. הינה כמה דוגמאות שנאספו על ידי מכון מופת והוצגו ביום השתלמות על מפות למידה :
1. מפת למידה ליניארית שבה נושאי הקורס מאורגנים בסדר שמוכתב מראש על ידי המרצה.
2. מפת למידה ליניארית, שבה התקדמות הלומדים מוכתבת מראש על ידי המרצה.
בכל נקודה בשביל יש סרטון עם שאלות.
לאחר הצפייה והמענה על השאלות,
הלומדים מתקדמים לנקודה הבאה בשביל.
לאחר השלמת כל הנקודות בשביל, תיפתח יחידת הלימוד הבאה.
3. מפת למידה נחשפת שבה הלומדים רואים בהתחלה רק את הנושא הראשון.
לאחר סיום המשימה או לאחר פרק זמן שהוגדר מראש, נחשפים חלקים נוספים במפת הלמידה.
4. מפה המארגנת את תהליך הלמידה בתרשים,
ובה הלומדים יכולים לבחור את מסלול הלמידה המתאים להם.
הסביבה הזאת איננה ליניארית ומציגה אפשרויות למידה גמישות.
(תרשים מתוך קורס Mooc – "ללמוד איך ללמוד", קמפוס IL)
5. מרחב פיזיטלי – סביבה דיגיטלית שמדמה סביבה
פיזית שמציעה מרחבי למידה דיגיטליים המקשרים לתוכן רלוונטי.
מפה זו איננה ליניארית ואפשר להתחיל ולסיים את הלמידה מכל מקום.
6. מפת למידה המשמשת למאגר הידע של הקורס המאורגן.
למפות למידה יש מגוון רחב של שימושים מעבר לתכנון לאחור.
רוצים לזכור טוב יותר את מה שלמדתם? ציור מפת למידה הוא כלי מצוין לסיכום תהליך למידה, במיוחד כשמעוניינים לארגן ולסדר את המידע בצורה ברורה. מפה כזו מאפשרת להציג את עיקרי התוכן באופן חזותי, והיא מסייעת לעבד ולהבין את הרעיונות המרכזיים בצורה מעמיקה יותר.
אפשר ליצור את המפה על גבי נייר או באופן דיגיטלי, עם או בלי שימוש בעקרונות ממפות חשיבה.
מפת למידה מספקת כמה יתרונות בולטים:
נוסף על כך, לעיתים החיבורים שנוצרים במהלך יצירת המפה או התובנות שעולות תוך כדי עבודה, מסייעים להגיע להבנות חדשות ועמוקות יותר. במפגשים קבוצתיים, מפת למידה יכולה גם לעודד שיתוף פעולה בין לומדים ולחשוף אותם לנקודות מבט מגוונות.
בחלק מהמוסדות אפשר להגדיר את מרחב הקורס במודל כמסלול למידה שנראה כך:
להגדרת הקורס בתצורת מסלול לחצו על הכפתורים הבאים:
נוסף על כך, יש גרסאות של מודל שבהן קיים רכיב של מפות למידה. כדי להשתמש ברכיב היכנסו לסרטון מאסטר קלאס (למעלה).
ג'ניאלי מאפשר ליצור מפות למידה אינטראקטיביות. הכלי כולל תבניות רבות של מפות ואפשרויות שיתוף.
בג'ניאלי אפשר גם לבנות, בין היתר, מרחבים פיזיטליים כפי שניתן לראות בסרטון ההדרכה של שני גולדשטיין.
פדלט מאפשר ליצור לוחות למידה בעזרת ממשק חזותי ופשוט של גרירה ושחרור.