חבל על ה(ציר) זמן!

שימוש בציר זמן דיגיטלי בהוראה ובלמידה

ציר זמן הוא דרך ויזואלית מרתקת להמחשה של תהליכים ואירועים המתרחשים על פני זמן ולהצגתם בסדר כרונולוגי.

בואו נראה איך אפשר להשתמש בציר זמן בהוראה של תחומי ידע מגוונים כמו היסטוריה, מדעים, ספרות, לשון ועוד.

פורסם בתאריך: 28.12.2021

timeline

שימושים פדגוגיים בציר הזמן

ישנן דרכים רבות להשתמש בציר זמן במגוון אופנים להוראה, ללמידה ולהערכה, לדוגמה:

שימוש פדגוגי בציר זמן

יתרונות של צירי זמן דיגיטליים

מחקרים רבים (כמו זה לדוגמה) עוסקים ביתרונות של שילוב ציר זמן בהוראה. ציר זמן מארגן באופן חזותי ומסודר אירועים כרונולוגיים ובכך מסייע להבנות את הידע באופן שקל להבין ולזכור.

אפשר ליצור ציר זמן באופן ידני, אולם ברשת אפשר למצוא מגוון גדול של כלים דיגיטליים ליצירת צירי זמן. מייד נכיר כמה מהם, אך לפני כן, על פי מאמר של Isha Decoito משנת 2020, יש כמה יתרונות בולטים לשימוש בצירי זמן מקוונים בכיתה. על פי  ,DeCoitoצירי זמן מקוונים הם דינמיים, נוחים ועוצמתיים מצירי זמן שאינם מקוונים. מכיוון שאפשר להוסיף להם כלים ואמצעים דיגיטליים נוספים כמו אודיו, וידאו, משחקים ועוד, הם מגבירים את היצירתיות ומעודדים שיתוף פעולה. אפשר ללמד באמצעותם את החומר בצורה יעילה יותר, לשלב נושאים שונים ולארגן אותם במגוון צורות, בצורה קלה ומהירה.

גם המחקר המפתיע הזה משנת 2017 והמחקר המצוין הזה משנת 2021 מתארים את היעילות של שימוש בצירי זמן אינטראקטיביים בלימודי תזונה וספרות (בהתאמה).

נוסף על כך, השימוש בצירי זמן מקוונים מגביר גם את האוריינות הטכנולוגית של המורה ושל התלמידות והתלמידים, מאפשר למידה אישית יותר, ומגביר את המוטיבציה, את הביטחון, את העניין וגם את תחושת הגאווה של הלומדות והלומדים בחוויה ובתוצרים. מומלץ לבחור בכלי המאפשר עבודה שיתופית קבוצתית או של כל הכיתה על ציר זמן שיתופי.

אם כך, בואו נכיר כמה מהכלים שיעזרו לנו להוסיף ציר זמן ללמידה:

הכי קל: ציר זמן ב-Padlet

Padlet הוא לוח שיתופי חינמי, מוכר ונפוץ מאוד בשימוש לצרכים חינוכיים שכבר המלצנו עליו בעבר בפוסט "פדלט, לא מה שחשבתם", שבו גם תוכלו למצוא מדריכים לעבודה בכלי.

קל מאוד ליצור ולערוך בו ציר זמן ולעבוד עליו במשותף. הפדלט מאפשר יצירת ציר זמן אופקי, שלאורכו מסודרות פתקיות המציינות עליו את האירועים. כדי להמחיש את האירועים אפשר להוסיף להם טקסטים, תמונות, סרטונים, קישורים לאתרים וקטעי אודיו.

 
tomeline padlet

פשוט וטוב: ציר זמן ב- Flippity

Flippity היא פלטפורמה מקוונת חינמית, שמאפשרת יצירה של מגוון גדול של משחקים ושל פעילויות אינטראקטיביות.
יצירת ציר הזמן נעשית על ידי עריכה של תבנית מוכנה של גיליון אלקטרוני מקוון של Google sheets. התבנית מאפשרת הוספה של תאריכים, כותרות, טקסטים, תמונות, וידיאו וקישורים. האירועים שנוספו מסודרים באופן אוטומטי על גבי הציר, לפי סדר התרחשותם. הכלי מאפשר יצירה של ציר זמן אנכי, ללא עיצוב מיוחד, והוא נוח מאוד לעבודה שיתופית.

כדי לראות ציר זמן "חי", לחצו על הדוגמה הבאה, מתוך אתר Flippity.

לדוגמה: ציר זמן שהכינו סטודנטים להוראת המדעים ב-Flippity ומתאר את התפתחות האתיקה של ניסויים קליניים. כל קבוצה הייתה אחראית לאירוע אחד בציר הזמן, חקרה אותו, הוסיפה אותו לציר הזמן והציגה אותו בפני המליאה.

הנחיות מפורטות לעבודה עם Flippity תמצאו באתר כלים קטנים גדולים.

עשיר ואינטראקטיבי – Sutori

Sutori הוא כלי חינמי, נוח מאוד לשימוש ולעבודה משותפת. ב-Sutori תוכלו לבנות "סיפור", המאורגן באופן אנכי כרצף של אירועים. כמו הכלים האחרים, Sutori מאפשר הוספת טקסטים, תמונות, קישורים ומדיה לציר הזמן. ייחודו של Sutori הוא בכך שבציר הזמן אפשר להוסיף גם פעילויות אינטראקטיביות: שאלות רב-ברירה, חידון התאמה, קבוצת דיון, פריט "הידעת?" וביבליוגרפיה. במעבר על הציר האנכי בדף יופיע לכם סימן + ובלחיצה עליו תוכלו להוסיף את המידע הרצוי.

יש גם אפשרות של הוספת תגובות לכרטיסיות שנוספו על גבי הציר ושיתוף שלהן. בגרסה בתשלום אפשר להוסיף גם מבדקים אוטומטיים. בשל כך, אפשר להשתמש ב-Sutori לא רק ליצירת צירי זמן, אלא גם ליצירת רצף של פעילויות לימודיות כרונולוגיות.

מדריך לעבודה ב- Sutori 

דוגמה: ציר זמן בנושא זכויות אדם

דוגמאות נוספות:
"מבוא לשירת ימי הביניים בספרד", מאת נעמה שמיר.
קורס שלם כולל כל הסילבוס, חומרי הקורס, שיעורי בית ותכנים נוספים

 

לקריאה נוספת

  • מאמר שחוקר את היתרונות (וגם את החסרונות) בשימוש בצירי זמן בקרב סטודנטים להוראה

DeCoito, I. (2020). The case for digital timelines in teaching and teacher education. International Journal of E-Learning & Distance Education, 35(1), 1-36. 

  • מאמר שחוקר שימוש בכלים דיגיטליים בלימוד מרחוק וביניהם גם ציר זמן 

Pedersen, B. T. (2021). Collaboration and community building with print and digital platforms in the remote classroom. Nineteenth-Century Gender Studies, 17(1). להוסיף מספרי עמודים

  • מאמר שחוקר את השימוש בצירי זמן מקוונים בלימודי תזונה

Plaine, E. K., Hamady, C. M., & Ludy, M. J. (2017). Use of web-based timelines to enhance patient care skills of dietetics students. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 117(3), 347-352.

  • מאמר שמרחיב על היתרונות של צירי זמן ומציע עוד כמה כלים

Higgins, C. (2016). Mapping with Time: BackStory and Beyond.


תרצו להגיב, או לשתף ברעיונות נוספים? כתבו לנו!

פוטר ניוזלטר חדשנות בקטנה