דמיינו את זה: ילדכם גולש בהנאה באינטרנט, לומד דברים חדשים ומכיר חברים. נשמע נהדר, נכון? אבל למרבה הצער, עם הטוב בא גם הרע.
המרחב המקוון יכול להיות מקום מסוכן, כאשר בריונות ברשת, טורפים מקוונים ותוכן לא הולם אורבים בכל פינה.
בפוסט זה, נספק לכם טיפים ועצות מעשיות לשמירה על בטיחות הילדים באינטרנט.
פורסם בתאריך: 26.03.2023
האינטרנט הוא מרחב חיים מקביל שבו אנחנו מנהלים רבים מתחומי חיינו. לצד הזדמנויות אדירות להתפתחות אישית ולמידה, המרחב הווירטואלי טומן גם סיכונים משמעותיים לפגיעה, ואלו מתעצמים כאשר מדובר בילדים ובני נוער.
הסיבות לפגיעות היתרה של ילדים ובני נוער נובעת, בין היתר, מהסיבות הבאות:
השימוש הנרחב ברשת בקרב צעירים
הצורך בשייכות חברתית
חוסר בשלות רגשית
יצירת קשרים תלותיים במהירות
היעדר ניסיון חיים וחוש ביקורת מפותח
מנעד הפגיעות ברשת הוא רחב, החל מפגיעות פליליות ועד לפגיעות שאינן עוברות את הרף הפלילי. חשוב לדעת שגם אם הפגיעות אינן פליליות, תוצאותיהן עלולות להיות הרסניות לא פחות.
מתוך דו"ח מבקר המדינה, ה'תשפ"ב, 2022
לפגיעות ברשת בילדים ובבני נוער עלולות להיות השלכות קשות ביותר, חלקן אפילו ארוכות טווח, ופעמים רבות, הנפגעים עצמם הופכים להיות פוגעים בהמשך הדרך.
הפגיעות מתבטאות בתחומים החברתיים, הרגשיים וההתנהגותיים, למשל:
אובדנות
פגיעה בביטחון העצמי
בעיות בלימודים ובמסגרות חברתיות
פגיעה עצמית, למשל, צריכת סמים ואלכוהול
מתח ולחץ
הפגיעות השכיחות ביותר ברשת הן פגיעות מילוליות.
היכנסו לסרטון שבו ביקשו מהורים לקרוא את ההודעות שילדיהם קיבלו ברשתות החברתיות
– כך הם הגיבו:
הפגיעות הן רבות וקשות, ולכן תפקידנו כאנשי חינוך וכבני משפחה חשוב ביותר.
ראשית, עלינו להיות מודעים לתופעה! שנית, חשוב ביותר לנסות למנוע מראש את הפגיעה.
חשוב מאוד לשוחח עם הילדים ולא רק בשפה שיוצרת הפחדה. דברו על ההזדמנויות האדירות שיש ברשת, אבל הציגו בפניהם את האתגרים ואת הדרכים שבאמצעותן אפשר להתגונן מפניהם.
חשוב לזכור שלא רק מתבגרים חשופים לפגיעות! היום אפילו ילדי הגן נחשפים למסכים ועלולים להיפגע בצורות שונות, וכמובן גם ילדים עם צרכים מיוחדים, שהם פגיעים במיוחד.
הינה כמה כללים שכדאי לשוחח עליהם:
אם אתם חושדים שנער או נערה חוו פגיעה, חשוב מאוד לפנות אליהם ולפתוח בשיחה.
בשיחה מומלץ לפעול על פי הכללים הבאים:
הקשיבו באופן לא שיפוטי, דאגו לחזק ולשדר אופטימיות
בררו את מהות הפגיעה
תעדו את הפגיעה באמצעות צילומי מסך
דווחו על הפגיעה לגורמים המתאימים בבית הספר, בקהילה, או במוקד 105
הגנה על קטינים במרחב המקוון, דו"ח ביקורת מיוחד, מבקר המדינה, ה'תשפ"ב 2022.
המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת
עדכון תקופתי – פברואר 2022, 105 המטה הלאומית להגנה על ילדים ברשת
שבוע האינטרנט הבטוח, משרד החינוך
מסמך מיומנויות דמות הבוגר 2030, משרד החינוך
בני נוער, הורים ומסכים בישראל: סקר שימושים ופערים (קיץ 2022) (2020, 14 ביולי). איגוד האינטרנט הישראל.
OECD Future of Education and Skills 2030
Buchanan, R., Southgate, E., & Smith, S. P. (2019). ‘The whole world’s watching really’: Parental and educator perspectives on managing children’s digital lives. Global Studies of Childhood, 9(2), 167-180.
Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: The teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68(5), 2449-2472.