שילוב של טכנולוגיות בהוראה נמצא בעלייה מתמדת. בכל העולם מנסים לפצח את האופן שבו תלמידים לומדים בצורה הטובה ביותר ומנסים לענות על השאלה: כיצד אפשר להבטיח שמתרחשת למידה, בין שבית הספר ובין שמחוצה לו?
סקרנו עבורכם את הרשת ובחנו את המגמות הטכנולוגיות בתחום החינוך בארץ ובעולם.
נציג לכם מגמות שימשיכו לבסס את מעמדן בשנה הקרובה.
ישנו מגוון רחב של טכנולוגיות בינה מלאכותית אשר יכולות להשתלב בהוראה ולמידה.
שנת 2022 תיזכר כשנת הפריצה הגדולה של טכנולוגיית ChatGTP ושל מחוללי התמונות (כמו DALL-E 2) אשר נחשבות לטכנולוגיות "משבשות" המשנות את המצב הקיים בתחום ההוראה והלמידה ומחייבות חשיבה והיערכות מחודשות.
ע ד י י ן ל א מ כ י ר י ם א ת ה ט כ נ ו ל ו ג י ה? היכנסו לפוסטים שכתבנו בנושא
מערכות בינה מלאכותית אחרות יכולות להשתלב בחיי היום יום של הלומדים בדרכים רבות, כגון זיהוי הלומדים ומתן אישורי כניסה לבית הספר, זיהוי מצב בריאותי ונפשי של הלומדים ובחינת רמת הריכוז שלהם בשיעור ואפילו התאמה אישית של תוכני הלימוד.
כל זה כבר קיים בעולם ומעורר, בין היתר, שאלות רבות וחילוקי דעות ביחס למידת הפגיעה בפרטיות שמאפשרות מערכות אלו.
עולם החינוך כבר משתמש בכלים של מציאות מדומה ורבודה להעשרת ההוראה ועולם הידע של הלומד. כלים אלו מספקים ללומד חוויית למידה רבת עוצמה שאינה קיימת במציאות הפיזית.
בעתיד הקרוב תתרחב המגמה של שילוב כלים אלה ויותר לומדים יוכלו לצלול למעמקי הים ולשייט במערכת השמש או בתוך מולקולה ענקית באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה והם יוכלו גם להקים לחיים עיר עתיקה באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה.
מחקרים מראים כי השילוב של סביבות מדומות יעיל במיוחד בהשכלה הגבוהה ,הכוללת הוראה של נושאים, מודלים ומושגים שקשה ללמד בשיטות מסורתיות. מעבדות וירטואליות מאפשרות לבצע ניסויים מורכבים במהירות ובעלות נמוכה.
בהתאם לתחזיות, חלק ממוסדות הלימוד ימשיכו להתאים מודלים של למידה היברידית, כאשר חלק מהלומדים ילמדו פנים אל פנים בכיתה ובמקביל אחרים יצטרפו לכיתה באופן וירטואלי. היסטוריה ארוכה יחסית.
רוצים ללמוד עוד על הקשר בין למידה היברידית ללימודים באקדמיה? היכנסו למאמר
מחקרים מראים שהלומדים שוכחים 50% מהמידע שלמדו בתוך שעה, ו-70% בתוך 24 שעות. אחד הפתרונות לבעיה הוא מודל של מיקרו-למידה, שהוכח כי היא עוזרת לשטח את עקומת השכחה.
למיקרו-למידה יתרונות רבים:
• למידה קצרה ומהירה
• מטרת הלימוד ממוקדת
• מספקת את התוכן הדרוש באופן מיידי ומדויק
• נלמדת בכל מקום ובכל זמן
• תוכן מגוון ואינטראקטיבי
על היתרונות הרבים של מיקרו-למידה כבר כתבנו. היכנסו לפוסט קצר ולעניין שפורסם ב"חדשנות בקטנה" בשנה שעברה
בשנת 2023 תמשיך המגמה של בניית יחידות לימוד קצרות וממקדות, המותאמות לקשב של הלומדים.
מחקרים בעשרות השנים האחרונות מראים כי פיתוח מיומנויות חברתיות-רגשיות בקרב התלמידים:
להעלאת המודעות ללמידת SEL, ולהנגשה של פתרונות אפקטיביים לשילוב בנושא בתחומי הדעת השונים, יש פוטנציאל עצום לשינוי חווית הלמידה מהקצה אל הקצה, הן מבחינת התלמיד, הן מבחינת המורה.
בעולם כבר קיימות תוכניות המציעות פתרונות דיגיטליים להקניית SEL ללומדים:
ובשנים הקרובות יפעל משרד החינוך להטמעה של גישה שמטרתה להכין את התלמידים לאתגרי העתיד.