לוגו חדשנות בקטנה

WhatsApp בשירות ההוראה והלמידה

כולם (כמעט) משתמשים בווטסאפ בחיי היום יום.

קראו כאן כמה רעיונות לרתימת האפליקציה להוראה ולפדגוגיה החדשנית.

(וגם כמה טיפים לשימוש באפשרויות חדשות באפליקציה!)

פורסם בתאריך: 01.12.2022

WhatsApp בשירות ההוראה והלמידה

למה WhatsApp?

כולנו משתמשים בווטסאפ – עם המשפחה, עם חברים, עם עמיתים וגם עם הסטודנטים!

הינה כמה עובדות מעניינות על האפליקציה שפורסמו באתר איגוד האינטרנט הישראלי ואולי לא הכרתם:

75% פחות שיחות טלפון פיזיות מתבצעות בעקבות השימוש ב- whatsapp. 94.7% מהציבור הישראלי משתמשים באפליקציית וואטסאפ. זוהי אפליקציית המובייל הפופולרית ביותר בישראל ובעולם. 50 מיליארד הודעות טקסט (לפחות) נשלחות בכל יום באפלקציה ומתוכן. 4.5 מיליארד תמונות וכמיליארד סרטונים

שימוש בווטסאפ גם בהוראה ובלמידה!

כתוספת לתהליך הלמידה שמתקיים במערכת המוודל, מרצים רבים משתמשים בווטסאפ כדי לתקשר עם סטודנטים.

לומדים רבים משתמשים בכלי הזה כדי לשתף במידע, בקישורים ובסרטונים.

לאחרונה (נובמבר 2022) הוסיפה ווטסאפ שני רכיבים שיכולים לסייע מאוד בשימוש בכלי בעבודה החינוכית.

איקון דיאגרמה

סקרים

מרצים אוהבים לשלב בשיעור סקרים מהירים אשר מגבירים את מעורבותם של הלומדים ונותנים ביטוי לעמדותיהם בנושא הנלמד.

מהיום אפשר ליצור בקלות סקר ולהוסיף עד 12 אפשרויות של תשובות. כל אחד יכול לבחור בתשובה אחת או יותר. אפשר לראות מי הצביע ולאיזו תשובה, כאשר תמונתו תופיע ליד התשובה שבחר. גם יוצר הסקר יכול להצביע. נוסף על כך, אפשר להוסיף אמוג'י לשאלה וגם לתשובות של הסקר.                     

ליצירת סקר צעד אחד צעד  – היכנסו לקישור

איקון קהילות, נשים וגברים

קהילות

אפשר לייצר דיון רב-משתתפים בין כמה קבוצות וליצור קהילה לומדת. קהילה(Group)  היא למעשה קבוצה שמאגדת כמה קבוצות, שלהן מכנה משותף כלשהו (למשל, קהילה המורכבת מקבוצות של כמה קורסים). את הקהילה יכול להקים מנהל של קבוצה קיימת בווסטאפ ובאפשרותו לשלוח אליה עדכונים, חומרי לימוד או ליצור חיבורים בין הקבוצות השונות.

ליצירת קהילות – היכנסו לקישור

ישנם עוד כמה שדרוגים באפליקציה שתוכלו להפיק מהם תועלת:

אייקון וואטסאפ

אפשר להגדיל קבוצת וטסאפ ל-512 משתתפים

אייקון וואטסאפ

אפשר לנהל קבוצה שקטה עם תקשורת חד כיוונית

אייקון וואטסאפ

אפשר להעלות לאפליקציה קבצים עד גודל של 2GB

אייקון וואטסאפ

מנהל הקבוצה יכול למחוק הודעות

אייקון וואטסאפ

אפשר להוסיף תגובות (אמוג'י) להודעות

אייקון וואטסאפ

אפשר לנהל שיחת וידיאו עם 32 משתתפים לכל היותר

  • אפשר להגדיל קבוצת וטסאפ ל-512 משתתפים
  • אפשר לנהל קבוצה שקטה עם תקשורת חד כיוונית
  • אפשר להעלות לאפליקציה קבצים עד גודל של 2GB
  • מנהל הקבוצה יכול למחוק הודעות
  • אפשר להוסיף תגובות (אמוג'י) להודעות
  • אפשר לנהל שיחת וידיאו עם 32 משתתפים לכל היותר

WhatsApp בשירות הפדגוגיה העדכנית – מודל הכיתה ההפוכה

האפליקציה מתאימה מאוד להוראה בגישת הכיתה ההפוכה.

אייקון הוראה

אפשרות א – לפני השיעור מעלים לאפליקציה טיזר לשיעור: סרטון קצר, כמה משפטים, הפניה למקור ברשת, ואפילו סקר או שאלה שיש להשיב עליה. בשיעור יש התייחסות לתכנים שהועלו לאפליקציה.

אייקון הוראה

אפשרות ב– לקראת השיעור, המורה משתף בקבוצה את נושא השיעור. הלומדים מתבקשים להעלות לקבוצה חומרים בנושא לקראת הדיון בשיעור. למשל, תמונה שקשורה לנושא השיעור שנלמד, טקסט מספר או שורה משיר.

רוצים ללמוד עוד? היכנסו לקישור

יתרונות וחסרונות לשימוש באפליקציה

היתרונות המרכזיים בשימוש בווטסאפ הוא הזמינות של האפליקציה, קלות השימוש בה והוודאות בהעברת ובקבלת החומרים הלימודיים.

אך כמו בכל שימוש בטכנולוגיה חשוב להיות מודעים הן ליתרונות, הן לחסרונות:  

יתרונות: מעדד אינטראקציה חברתית, מעודד שאילת שאלות, מייצר עניין, משוב מיידי, קל לתפעול. חסרונות: הצפה של מידע (חשוב ולא חשוב), גוזל קשב, שפה דלה, ממכר, נגישות מוגבלת למידע קודם

רוצים לדעת עוד?

דשן, מ', בוכניק, ד' וברוכסון, ש' (2014). האם הזירה הכיתתית עוברת לווטסאפ? בתוך י' יאיר וא' שמואלי (עורכים), ספר הכנס הארצי השנתי השנים עשר של מיט"ל(עמ' 255-248). מכללת לוינסקי לחינוך.

ידיסלבסקי, מ' (2011). פדגוגיה חדשנית ודמות הלומדים הרצויה במאה ה-21. קריאת ביניים, 18.

זייפרט, ת' (2016 ).יישומי מדיה דיגיטלית ורשתות חברתיות בהוראה ולמידה. הוראה באקדמיה, כתב עת לענייני הוראה במוסדות להשכלה גבוהה, 6, 30-26.

Bensalem, E. (2018). The impact of WhatsApp on EFL students' vocabulary learning. Arab World English Journal (AWEJ) Volume, 9. https://doi.org/10.24093/awej/vol9no1.2

Chipunza, P. R. C. (2013). Using mobile devices to leverage student access to collaboratively generated resources: A case of WhatsApp instant messaging at a South African University. In International Conference on Advanced Information and Communication Technology for Education ICAICTE.

פוטר ניוזלטר חדשנות בקטנה