כולם (כמעט) משתמשים בווטסאפ בחיי היום יום.
קראו כאן כמה רעיונות לרתימת האפליקציה להוראה ולפדגוגיה החדשנית.
(וגם כמה טיפים לשימוש באפשרויות חדשות באפליקציה!)
פורסם בתאריך: 01.12.2022
כולנו משתמשים בווטסאפ – עם המשפחה, עם חברים, עם עמיתים וגם עם הסטודנטים!
הינה כמה עובדות מעניינות על האפליקציה שפורסמו באתר איגוד האינטרנט הישראלי ואולי לא הכרתם:
כתוספת לתהליך הלמידה שמתקיים במערכת המוודל, מרצים רבים משתמשים בווטסאפ כדי לתקשר עם סטודנטים.
לומדים רבים משתמשים בכלי הזה כדי לשתף במידע, בקישורים ובסרטונים.
לאחרונה (נובמבר 2022) הוסיפה ווטסאפ שני רכיבים שיכולים לסייע מאוד בשימוש בכלי בעבודה החינוכית.
סקרים
מרצים אוהבים לשלב בשיעור סקרים מהירים אשר מגבירים את מעורבותם של הלומדים ונותנים ביטוי לעמדותיהם בנושא הנלמד.
מהיום אפשר ליצור בקלות סקר ולהוסיף עד 12 אפשרויות של תשובות. כל אחד יכול לבחור בתשובה אחת או יותר. אפשר לראות מי הצביע ולאיזו תשובה, כאשר תמונתו תופיע ליד התשובה שבחר. גם יוצר הסקר יכול להצביע. נוסף על כך, אפשר להוסיף אמוג'י לשאלה וגם לתשובות של הסקר.
ליצירת סקר צעד אחד צעד – היכנסו לקישור
קהילות
אפשר לייצר דיון רב-משתתפים בין כמה קבוצות וליצור קהילה לומדת. קהילה(Group) היא למעשה קבוצה שמאגדת כמה קבוצות, שלהן מכנה משותף כלשהו (למשל, קהילה המורכבת מקבוצות של כמה קורסים). את הקהילה יכול להקים מנהל של קבוצה קיימת בווסטאפ ובאפשרותו לשלוח אליה עדכונים, חומרי לימוד או ליצור חיבורים בין הקבוצות השונות.
ליצירת קהילות – היכנסו לקישור
ישנם עוד כמה שדרוגים באפליקציה שתוכלו להפיק מהם תועלת:
אפשר להגדיל קבוצת וטסאפ ל-512 משתתפים
אפשר לנהל קבוצה שקטה עם תקשורת חד כיוונית
אפשר להעלות לאפליקציה קבצים עד גודל של 2GB
מנהל הקבוצה יכול למחוק הודעות
אפשר להוסיף תגובות (אמוג'י) להודעות
אפשר לנהל שיחת וידיאו עם 32 משתתפים לכל היותר
האפליקציה מתאימה מאוד להוראה בגישת הכיתה ההפוכה.
אפשרות א – לפני השיעור מעלים לאפליקציה טיזר לשיעור: סרטון קצר, כמה משפטים, הפניה למקור ברשת, ואפילו סקר או שאלה שיש להשיב עליה. בשיעור יש התייחסות לתכנים שהועלו לאפליקציה.
אפשרות ב– לקראת השיעור, המורה משתף בקבוצה את נושא השיעור. הלומדים מתבקשים להעלות לקבוצה חומרים בנושא לקראת הדיון בשיעור. למשל, תמונה שקשורה לנושא השיעור שנלמד, טקסט מספר או שורה משיר.
רוצים ללמוד עוד? היכנסו לקישור
היתרונות המרכזיים בשימוש בווטסאפ הוא הזמינות של האפליקציה, קלות השימוש בה והוודאות בהעברת ובקבלת החומרים הלימודיים.
אך כמו בכל שימוש בטכנולוגיה חשוב להיות מודעים הן ליתרונות, הן לחסרונות:
דשן, מ', בוכניק, ד' וברוכסון, ש' (2014). האם הזירה הכיתתית עוברת לווטסאפ? בתוך י' יאיר וא' שמואלי (עורכים), ספר הכנס הארצי השנתי השנים עשר של מיט"ל(עמ' 255-248). מכללת לוינסקי לחינוך.
ידיסלבסקי, מ' (2011). פדגוגיה חדשנית ודמות הלומדים הרצויה במאה ה-21. קריאת ביניים, 18.
זייפרט, ת' (2016 ).יישומי מדיה דיגיטלית ורשתות חברתיות בהוראה ולמידה. הוראה באקדמיה, כתב עת לענייני הוראה במוסדות להשכלה גבוהה, 6, 30-26.
Bensalem, E. (2018). The impact of WhatsApp on EFL students' vocabulary learning. Arab World English Journal (AWEJ) Volume, 9. https://doi.org/10.24093/awej/vol9no1.2
Chipunza, P. R. C. (2013). Using mobile devices to leverage student access to collaboratively generated resources: A case of WhatsApp instant messaging at a South African University. In International Conference on Advanced Information and Communication Technology for Education ICAICTE.