זום: העונה השלישית

עם כניסתנו לשנה השלישית של קורונה, נראה שנפתחת גם העונה השלישית בסדרה הנצפית ביותר בקרב חברי סגל אקדמי – "הוראה בזום…"

למרות שחשבנו שהפכנו למומחים בהוראה מקוונת, עדיין יש כמה דברים שיכולים לשפר מאוד את חוויית ההוראה והלמידה בזום.

פורסם בתאריך: 6.2.2022

newsletter 16 זום העונה השלישית

נתקלתם בקושי לשתף מצגת במפגש זום?

משתמשים בגרסה העדכנית של זום נתקלו בקושי לשתף מצגות. קבלו עצה על האופן שבו אפשר לעשות זאת בקלות:

שיתוף מצגת במפגש זום

רוצים להוסיף אינטראקציה? השתמשו בכלי הסקרים

מכירים את כלי הסקרים? גם אם כן – תמיד טוב לקבל תזכורת.
בזום מוטמע כלי סקרים קל לשימוש והוא חוסך את הצורך בשיתוף כלים חיצוניים.

מאפייני הכלי

  • אפשר ליצור סקרים עם שאלות רב-ברירה או חד-ברירה
  • התשובות יכולות להיות מלוות בשם המשיב או אנונימיות
  • בזמן המפגש, לאחר סגירת הסקר, אפשר לחשוף את תוצאות הסקר ללומדים
  • אפשר להוריד דוח של תוצאות הסקר לאחר הפגישה

שימו לב! את הסקר צריך להכין מראש לפני השיעור ולהציג אותו בזמן שתרצו במהלך המפגש.

רוצים ליצור מסמך שיתופי? השתמשו בלוח הלבן ובכלי ה-annotation

עוד כלים שלא מרבים להשתמש בהם הם הלוח הלבן (whiteboard) וכלי הסימון (annotation). באמצעות הלוח הלבן אפשר לערוך סיעור מוחות, ליצור מסמכים שיתופיים ולסמן על גבי תמונות וטקסטים שמשתפים בזמן המפגש. באופן הזה אין צורך להשתמש באתר או ביישום נוסף כגון Google Docs או פדלט.
היכן הלוח נמצא? הלוח הלבן הוא אחת מהאפשרויות שמתגלות כאשר אנחנו לוחצים על share screen  בתחתית המסך.

מאפייני הכלי

  • באמצעות כלי ה-annotation אפשר להוסיף טקסט בהקלדה, לצייר בצבעים שונים ולהאיר חלקים מהמסך עם הפנס – spotlight. אפשר גם ליצור חיצים ולהשתמש בעט נעלם שייעלם אחרי כמה שניות.
  • אם תרצו לשמור את העבודה השיתופית שעשיתם, כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על כפתור השמירה ועותק יישמר על המחשב שלכם.
  • חוששים שמשתתפים יוסיפו תכנים לא רלוונטיים באמצעות כלי ה-?annotation הזום מאפשר להגדיר מי המשתתפים הרצויים לתרומה ללוח הלבן.

רוצים לראות את פני הסטודנטים?

מרצים ומורים רבים חווים בתקופה האחרונה קושי בהוראה בזום בפני מסכים מוחשכים של הסטודנטים ושל התלמידים.

מדוע לומדים אינם מפעילים מצלמות בזום?

את השאלה הזו חקר תומר ברץ במאמר שפרסם בבלוג שלו. בסקר שערך, שבו השתתפו 451 משתתפים, התגלו כמה ממצאים מפתיעים.
בניגוד להשערה הנפוצה, שלומדים לא מפעילים מצלמות בשל החשש מפגיעה בפרטיותם, מסתבר שסיבה זו דורגה במקום השישי בסקר, עם כ-28% מהנשאלים שציינו אותה. הסיבה הראשונה, על פי הסקר, הייתה שהם עסוקים בעניינים אחרים תוך כדי הלמידה בזום.

למאמר של תומר ברץ >>

איך אפשר לעודד את הלומדים להפעיל את המצלמות?

באפליקציית זום כלים רבים המאפשרים את הגברת המעורבות של הלומדים בשיעור. מומלץ לרתום כלים בזום, כמו גם כלים חיצוניים, כדי לעודד את הלומדים להפעיל מצלמות. 
לחצו כאן כדי לגלות רעיונות רבים להיכרות, גיבוש, למידה וחוויה באמצעות הזום:

"דרך זום, מאגר משחקי היכרות, גיבוש, העמקת קשר, למידה וחוויה דרך הזום", דרך כפר – יוזמות חינוך.

רוצים לדעת עוד?

מדריכי זום – מערכות מידע, מכללת לוינסקי

מעורבות תלמידים במפגש סינכרוני – פורטל עובדי הוראה | מרחב פדגוגי, משרד החינוך

הדר חדשנות בקטנה