הדילמה של הרשתות החברתיות

מה אומרים בכירי ובכירות חברות הטכנולוגיה הגדולות על התמכרותנו לרשתות החברתיות?

איך זה קשור לסטודנטים ולסטודנטיות שלנו?

האם יש לזה קשר לאחריות שלנו כצוות הוראה?

פורסם בתאריך: 16.11.2021

הדילמה של הרשתות החברתיות
"רק בשני תחומים הלקוחות נקראים משתמשים" – בסחר בסמים ובתוכנה"
אדוורד טאפט, מתוך הסרט הדוקומנטרי "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" (The Social Dilemma)

האם אפשר לדמות את ההתנהגויות שלנו במרחב הדיגיטלי לאלה של צרכני הסמים? יוצרי הסרט "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית – The Social Dilemma" חושבים שכן!

על אודות הסרט

the social dilemma

הסרט "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית", בבימויו של ג'ף אורלובסקי הועלה ל-Netflix בספטמבר 2020. הסרט בוחן את המדיה החברתית ואת הסביבות הדיגיטליות ואת השפעתן על היחיד ועל החברה. באמצעות קטעי משחק וראיונות עם בכירי ובכירות תעשיית המדיה החברתית והדיגיטל, יוצרי הסרט מציגים את תפיסתם לגבי התנהלות חברות הדיגיטל הענקיות, כגון Facebook, Twitter ו-Google. לטענתם, חברות אלה משתמשות בנו, הצרכניות והצרכנים הדיגיטליים, כדי לשאוב מידע על ההעדפות ודפוסי ההתנהגות שלנו למטרות רווח כספי ולהפעלת מניפולציות חברתיות ופוליטיות. לפי דעתם, תוצאת הפעילות המכוונת של החברות הללו היא לרוב התמכרות למדיה החברתית, ופגיעה בבריאות הנפשית (בעיקר בקרב אוכלוסייה צעירה).
התגובות לסרט לא איחרו לבוא. מארק קנדי מ-ABC News אמר שהסרט יגרום לך "לרצות לזרוק את הטלפון החכם שלך לפח הזבל…". אבל השאלה הנשאלת היא – מי באמת יזרוק את הטלפון החכם? מי יתנתק מהמדיה החברתית ומהיתרונות של המידע האינסופי הזמין בכל זמן ובכל מקום? אפילו המרואיינות והמרואיינים בסרט, שפעלו באופן ישיר כדי למכר אותנו למסכים, העידו שלא יצליחו להתנתק!

עמדת עולם המחקר

מחקרים רבים סוקרים את השפעת המדיה החברתית והסביבות הדיגיטליות על תלמידים וסטודנטים. רובם  מאשרים את המתואר בסרט. בספרות אפשר לקרוא דיווחים על יצירת זיקה רגשית חזקה עם מדיה חברתית שמעודדת את הצורך להישאר במצב מקוון בכל עת (Andreassen et al., 2017). עוד דווח על הקשר בין התמכרות, לחץ, בדידות, דיכאון וחרדה לבין שימוש בפייסבוק (Atroszko et al., 2018). מחקרים נוספים מצביעים על פגיעה בשינה בגלל צריכת מדיה חברתית ותחושה של חשש מהחמצה 

גבר מול הרבה מסכים בחדר חשוך

(FoMo – Fear of Missing out) בקרב אוכלוסייה צעירה (Tandon et al., 2020). מחקרים נוספים העוסקים בביצועים האקדמיים של צעירים מצאו קשר שלילי בין ההישגים האקדמיים של הלומדים לבין מידת צריכת המדיה החברתית(Giunchiglia et al., 2018) .

מאידך, לצד המחקרים מבשרי השחורות יש לציין גם מחקרים נוספים. למשל, מחקרה של Amy Orben, שסקרה סקירות רבות מהספרות בנושא השפעת הטכנולוגיה על תלמידים, דיווחה על רמה נמוכה של מחקר בנושא והצביעה על כך שהקשר בין טכנולוגיה דיגיטלית ו-wellbeing עדיין איננו ברור מספיק. לדעתה, ההשפעות שנמצאו היו שליליות במידה מועטה (Orben, 2020). מחקרים נוספים מציינים שימושים חיוביים מבחינה אקדמית וחברתית בסביבות הטכנולוגיות (Dunn & Kennedy, 2019).

מה אנחנו יכולים או צריכים לעשות?

למרות המטרה הברורה של הסרט לזרוע פחד ואימה, כדאי שנשאל את עצמנו: האם יש סיכוי שנוותר על זה?
האם בכלל צריך לוותר על זה? התשובה היא – כנראה שלא…
מה בכל זאת אפשר או צריך לעשות?
זוהי שאלה קשה ואין לה תשובה חד-משמעית. עם זאת, נראה שאי אפשר לטאטא את הסוגייה הזאת מתחת לשטיח. במציאות שבה השפעת המדיה החברתית היא רבה, והיא תמשיך ותגדל, חשוב שנהיה מודעים לפחות להשפעות ולנזקים הפוטנציאליים מהשימוש בכלים הללו. לצד המודעות, חשוב לחפש איזונים ודרכים לעזור לחברה ליהנות מיתרונות המהפכה הדיגיטלית ולהיפגע כמה שפחות מנזקיה.

טלפון נייד

האחריות שלנו כסגל הוראה אקדמי

אנשים עם טלפונים ניידים

בשנים האחרונות יש דגש על פיתוח מיומנויות דיגיטליות בהשכלה הגבוהה. התפיסה היא שקידום המיומנויות הדיגיטליות ה"קשות", והכשרת הסטודנטים לשימוש פרקטי בכלים ובסביבות הדיגיטליות חשובה להצלחה במקצוע ההוראה. חשוב לא פחות לקדם גם את המיומנויות הדיגיטליות ה"רכות": סוגיות של פרטיות, מודעות להשפעת התוכן הדיגיטלי על החברה, הקשר בין סביבות דיגיטליות לבין רווחה נפשית וחברתית ועוד.

לקריאה נוספת

 

Andreassen, C. S., Pallesen, S., & Griffiths, M. D. (2017). The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: Findings from a large national surveyAddictive Behaviors64, 287-293.

Atroszko, P. A., Balcerowska, J. M., Bereznowski, P., Biernatowska, A., Pallesen, S., & Andreassen, C. S. (2018). Facebook addiction among Polish undergraduate students: Validity of measurement and relationship with personality and well-being. Computers in Human Behavior85, 329-338.

Dunn, T. J., & Kennedy, M. (2019). Technology Enhanced Learning in higher education: Motivations, engagement and academic achievementComputers & Education137, 104-113.

Giunchiglia, F., Zeni, M., Gobbi, E., Bignotti, E., & Bison, I. (2018). Mobile social media usage and academic performanceComputers in Human Behavior82, 177-185.

Orben, A. (2020). Teenagers, screens and social media: A narrative review of reviews and key studiesSocial Psychiatry and Psychiatric Epidemiology55, 407-414.

Tandon, A., Kaur, P., Dhir, A., & Mäntymäki, M. (2020). Sleepless due to social media? Investigating problematic sleep due to social media and social media sleep hygieneComputers in Human Behavior113, 106487.

פוטר ניוזלטר חדשנות בקטנה