ללמוד בשיעור אסינכרוני – ולהרגיש בכיתה

שימוש ב-Emaze- ליצירת מרחב למידה פיזיטלי בשיעור אסינכרוני

כיצד הופכים שיעור אסינכרוני ממטלה שגרתית לרצף מרתק של פעילויות למידה שמתרחש במרחב "פיזיטלי" (מרחב דיגיטלי המדמה מרחב פיזי)?

פורסם בתאריך: 9.11.2021

מהו מרחב למידה פיזיטלי?

מרחב פיזיטלי משלב בין הפיזי והדיגיטלי. זהו מרחב דיגיטלי המדמה מרחב פיזי כמו בית ספר, כיתה, רחוב או מרחב דמיוני. את המרחב הפיזיטלי אפשר לחלק לאזורים שונים, שבהם מוטמעים קישורים המובילים למידע או לפעילויות לימודיות שונות, המתבצעות ברצף או במקביל על ידי הלומדים. הלומדים משוטטים בין הקישורים השונים באופן אקראי, או שהם מקבלים הנחיות מהמורה לגבי הרצף שבו הם אמורים לנוע ביניהם.
ישנם כלים דיגיטליים רבים שבהם אפשר לבנות מרחב פיזיטלי, לדוגמה:

ארבע לוגוים של google slides genially thinglink emaze

בהמשך נתאר את השימוש הייחודי שעשתה ד"ר אמירה ארליך, ראש התוכנית לתואר שני בחינוך המוסיקלי, בפלטפורמה של emaze, שייחודה באפשרות ליצור מרחב המדמה חלל תלת-ממדי מציאותי.

מדוע מומלץ להשתמש במרחב פיזיטלי בשיעור אסינכרוני?

בהשכלה הגבוהה כמו גם בבתי הספר ההוראה האסינכרונית לא תמיד נתפסת כשיעור לכל דבר. לעיתים קרובות הוראה אסינכרונית מתורגמת למטלות אסינכרוניות נפרדות: קריאת מאמר, ביצוע משימה ועוד. באופן כזה, במהלכה של הלמידה האסינכרונית הסטודנטים אינם עוברים תהליך של למידה ברצף של פעילויות לימודיות, בדומה לתהליך שהם עוברים בשיעור סינכרוני (פנים אל פנים או מרחוק).

 

למעשה, שיעור אסינכרוני יכול להציע חוויית למידה המדמה מפגש כיתתי. כאשר האינטראקציה של המרצים עם הלומדים מתרחשת דרך הרצף של הפעילויות הלימודיות שהם עיצבו עבורם במרחב דיגיטלי מעוצב. אפשר כמובן להשתמש ב-Moodle לצורך הנגשת הפעילויות הלימודיות לסטודנטים, אך בנייה של מרחב פיזיטלי מאפשרת לסטודנטים ללמוד באופן אסינכרוני ולהרגיש (כמעט) כמו בכיתה.

Emaze כמרחב פיזיטלי

Emaze היא פלטפורמה מקוונת המכילה מגוון של תבניות מעוצבות ליצירה של מצגות, אתרים, ועוד. בתמונה משמאל תוכלו לראות מספר תבניות המעוצבות.
אחדות מהתבניות, כמו זו המוצגת בתמונה, הן תלת-ממדיות ומאפשרות לדמות סיור בבית ספר, בתערוכה או מחוץ לבית הספר.

עריכת התבניות פשוטה ואפשר להוסיף בקלות אל התבניות המעוצבות, טקסטים, תמונות, וידיאו וצורות.

אפשר גם להטמיע בהן תכנים, כגון טפסים, פורומים,

פוסט ודפים של רשתות חברתיות ועוד. Emaze מאפשרת גם הטמעה של אפליקציות חיצוניות (לדוגמה, Mentimeter או Padlet) באמצעות קישורים או קוד.

 

שני צילומי מסך

מרחב הפיזיטלי בקורס חינוך מוסיקלי אקטיביסטי בקהילה

בסדנה שהתקיימה בחודש אפריל 2021 במכללת לוינסקי לחינוך, הציגה ד"ר אמירה ארליך את השימוש המרתק בפלטפורמה המקוונת Emaze כדי ליצור מרחב למידה פיזיטלי בקורס חינוך מוזיקלי אקטיביסטי בקהילה.

ד"ר אמירה ארליך היא מרצה וראש לימודי התואר השני בחינוך מוזיקלי בפקולטה לחינוך מוזיקלי במכללה. בעברה, אמירה הייתה רפרנטית מרשתת בצוות אגף מו"פ במשרד החינוך. כיום היא חברת סגל במכון מנדל למנהיגות וחברה בפורום פיתוח למידה דיגיטלית בקרן מנדל ירושלים, וחברה בקהילת העמיתים ההולכת ומתגבשת במכללה בשיתוף עם המרכז להוראה חדשנית ומיטבית.

אתם מוזמנים להיכנס למרחב הפיזיטלי. עברו בין 'החדרים' במרחב והתרשמו ממגוון הפעילויות שהסטודנטים נעים בהן בקצב ובאופן עצמאי. התרשמו מהאופן שבו הם נעים באופן וירטואלי בחדר בין 'תחנות' של פעילויות שונות – צפייה בסרטונים וניתוחם, קריאה של מאמר והתייחסות אליו, השתתפות במשחק, והשתתפות בדיון

ב-Moodle.

המרחב הפיזיטלי בקורס של אמירה

תמונות אפורות
פוטר ניוזלטר חדשנות בקטנה