התלמידים או הילדים שלכם מבלים שעות ארוכות במשחקי רשת כמו רובלוקס? אם כן, הם לגמרי לא לבד!
למשחק בסביבה הזאת יתרונות רבים, החל מפיתוח מיומנויות דיגיטליות, דרך פיתוח יצירתיות ועד לקידום מיומנויות חברתיות.
אבל האם הילדים רק נהנים, מבלים ומשחקים, או משתתפים בזירה חדשה של קרבות על התודעה?
האם הם עלולים להימצא בתוך זירה המייצגת מציאות אכזרית כמו טבח 7.10.23? או בתוך מחנה ריכוז, תאי גזים וקרמטוריום?
חשוב להכיר תופעות מסוכנות ולתווך לשחקנים הצעירים אפשרויות להתמודד עם הצדדים האפלים ברובלוקס.
על כל אלו – בפוסט הבא.
פורסם בתאריך: 20.11.2025
תמר היא ילדה בת 11. היא משחקת ברובלוקס כבר שנה. היא יצרה אווטר מיוחד עם בגדים צבעוניים. היא וחבריה אוהבים להיפגש ולשחק בחוויות (זירות משחק) רבות ולצבור Robux.
היא גם יוצרת תוכן חדש יחד עם כמה חברים מהכיתה. הם בונים עיר וירטואלית: אחד פתח חנות, אחרת הקימה פארק, ותמר בנתה ספרייה דיגיטלית. הם מסתובבים בעיר ומשחקים במשימות שהם המציאו בעצמם.
יואב הוא נער בן 17. הוא אוהב לבנות משחקים ברובלוקס סטודיו. לאחרונה יצר משחק שבו זורם נהר מזוהם מלא פסולת, והשחקנים צריכים לאסוף את הזבל ולמיין אותו כדי להציל את הנהר. הוא עיצב את הדמויות, הוסיף חפצים כמו פחי מחזור, וכתב קוד פשוט כדי להפוך את הניקוי לנקודות במשחק. אחר כך הזמין את חבריו מהכיתה להצטרף, ויחד הם שיחקו ושיפרו את העולם שבנה.
רובלוקס היא פלטפורמת משחק רשת מרובת משתתפים המאפשרת למשתמשים ליצור "חוויות" שהן זירות משחק ולעצב אווטרים אישיים וייחודיים.
הפלטפורמה, שנוצרה כמשחק לילדים ובני נוער, הפכה תוך זמן קצר גם למרחב חברתי שבו נרקמות חברויות וירטואליות בין שחקנים מכל העולם.
השחקנים יכולים לבחור בין מיליוני משחקים שנוצרו על ידי קהילת המשתמשים או ליצור משחק משלהם. הפלטפורמה פועלת על בסיס מטבע וירטואלי "רובקס" ((ROBUX שניתן לרכוש בכסף אמיתי.
ברובלוקס פעילים בעולם 85.3 מיליון משתמשים מדי יום ו-380 מיליון משתמשים פעילים חודשיים. אין נתונים רשמיים על מספר השחקנים בישראל, אך ההערכות מדברות על טווח שבין 150,000 ל-300,000 איש.
נתון חשוב מאוד הוא שיעור המשתמשים הצעירים בממשק הזה. ברחבי העולם, 40% מהמשתמשים הם בני 12 ופחות ו-20% מהמשתמשים הם בני פחות מ-8. עם זאת, יש עלייה ניכרת בשימוש של תיכוניסטים ומבוגרים.
אווטר ברובלוקס שאפשר לעצב ולהוסיף לו ביגוד, סמלים ועוד
למשחק בסביבת רובלוקס יש יתרונות משמעותיים להתפתחות מיומנויות חשובות שלא בהכרח מושגות בבית הספר. השחקנים הצעירים לומדים לשתף פעולה, מפתחים כישורים חברתיים, יוצרים תוכן דיגיטלי, ומחדדים את היצירתיות ואת כישורי פתרון הבעיות. כל זה נעשה תוך התמודדות עם סיטואציות שמדמות את העולם האמיתי, כמו ניהול חנויות, ניהול מלאי וכספים. בנוסף, הם מתנסים ביזמות דיגיטלית וחלקם מצליחים להרוויח כסף אמיתי מהחוויות שהם מפתחים.
לצד יתרונותיה, לרובלוקס יש גם צד אפל. המדיניות הפתוחה של הפלטפורמה – המאפשרת חופש יצירה נרחב ואנונימיות – מנוצלת לא פעם לרעה. משתמשים פרטיים, קבוצות אקטיביסטיות ואף גופי ממשל משתמשים בכלים הללו כדי לשלב מסרים פוליטיים, לעצב נרטיבים ולהשפיע על תודעתם של צעירים. התוצאה היא שרובלוקס משמש מרחב פתוח וחשוף, כמעט נטול הגנות, שבו מתרחשת גם פעילות פוגענית: אלימות, תקיפות מיניות ואף אונס וירטואלי.
מאז אוקטובר 2023 דווח על עלייה דרמטית בכמות של פשעי שנאה ואנטישמיות, וכן על שימוש במשחקים ובחוויות שיצרו המשתמשים ככלי להעברת מסרים פוליטיים, הסברה והנדסת תודעה. הינה כמה דוגמאות מתוך מקרים רבים מאוד:
חברת KIDAS והליגה נגד השמצה חקרו את הסביבה ושיתפו את הנתונים הבאים:
משחקי רשת מרובי משתתפים מאפשרים מפגשים והחלפת דעות
אירועים היסטוריים משמעותיים מקבלים ביטוי בזמן אמת
יצירתיות ואנונימיות מאפשרים לעצב עולמות מחאה ללא חשיפה
מרחב גלובלי ומהיר שבו מחאה מתקיימת מחאה באופן מתמשך
למרות ריבוי אירועי שנאה ותעמולה, רובלוקס אינה משנה את מדיניות החברה ואינה מפעילה פיקוח הדוק או רגולציה כלשהי וזאת מטעמים מסחריים כלכליים. במקרים מסוימים החברה פועלת בצורה נקודתית לאחר דיווח על שימוש לרעה נגד יוצר החוויה המדווחת. ניסיונות החברה להגביל תכנים פוגעניים אינם מספקים, שחקנים רבים עוקפים את החסימות, ולעיתים מופיעים מסרים קיצוניים המופנים כלפי יהודים, קהילת הלהט״ב, מהגרים וקבוצות מיעוט נוספות. בשנים האחרונות נכנסו גם גורמים ממשלתיים, הרואים ברובלוקס ערוץ תעמולה והשפעה על הדור הצעיר – למשל בעולמות המדמים מצעדים צבאיים והצגת מסרים פרו־רוסיים.
ילדים ובני נוער מתייחסים לעולמות המשחק המקוונים כפי שמבוגרים מתייחסים לרשתות החברתיות ולמרחבים פיזיים – כמקום מפגש, המזמן ביטוי ושיח, לטוב ולרע. עולמות הגיימינג מהווים זירה הדורשת משאבים ופתרונות טכנולוגיים מקצועיים, לצד התייחסות של גופי הסברה.
היכנסו למדריך מוגנות לילדים/שחקנים ב ROBLOX, איגוד האינטרנט הישראלי.
לאחרונה הוקמה קרן חדשה בשם ADIR Challenge, אשר יזמה שיתופי פעולה לפיתוח פתרונות טכנולוגיים למניעת הפצה של אנטישמיות ושנאה בפלטפורמות משחקי רשת.
חברת Kidas (יחד עם שלוש חברות ישראליות מובילות: (Playtika, Decart, Base44 מפעילה שירותי ניטור ודיווח על פוגענות במשחקי רשת.
גם בני נוער נוקטים פעולות בתוך עולמות המשחק כאשר הם נתקלים באירועי שנאה או כאשר תוקפים אותם על רקע זיהוי כישראל או יהודי. הם עורכים "קרבות הסברה" ומעלים טיעונים נגד התוקפים בתוך המשחק.
