דמיינו שיעור טיפוסי – מה אתם רואים? סביר להניח שהמורה עומדת לפני הכיתה ומדברת אל כל התלמידים.
מחקרים רבים מצביעים על כך שהוראה אינה חייבת להיות רק "מורה עומד ומדבר".
יש מגוון שיטות שמעוררות בלומדים השראה ומאפשרות להם להיות פעילים יותר ומעורבים בנעשה בסביבת הלמידה.
בפוסט זה אתם מוזמנים להכיר כמה מתודות למידה שמתאימות לכל סגנון ולכל כיתה — בלי לחץ, בלי ויתור על המקצועיות, פשוט למידה באופן חווייתי ויעיל יותר.
פורסם בתאריך: 10.07.2025
בלימודי הוראה במכללות לחינוך מציעים המלצות רבות הקשורות להורדת המע"מ , אך כמובן שלא בהקשר של עולם מיסוי, אלא בהורדת המינון של מורה-עומד–מדבר.
המע"מ, מושג שהוטבע לראשונה על ידי חברת מתודיקה, מתאר את שיטת ההוראה המסורתית, שבה המורה או המרצה מעבירים ידע בעיקר באמצעות הרצאה חד־כיוונית, בעוד התלמידים תופסים תפקיד של מאזינים פסיביים.
מחקרים מראים כי שיטות הוראה המבוססות על הורדת המע"מ –הפחתת ההוראה החזיתית – לצד שילוב פעילויות למידה אקטיביות, שיתופיות ומעורבות חברתית, תורמות לשיפור משמעותי בהישגי הלומדים. נוסף על כך, גישות אלו מקדמות פיתוח מיומנויות למידה עצמאית ומגבירות את הסבירות להשגת הצלחות עתידיות, הן לימודיות הן מקצועיות.
במחקר מרתק (Burgess et al., 2023) שבוצע בבתי ספר תיכוניים באנגליה וכלל אלפי תצפיות בכיתות, שבהן נמדדה הקצאת הזמן למתודות שונות כמו הרצאה (מע"מ), דיון פתוח בין עמיתים, תרגול אישי, ועוד כעשר מתודות רווחות, נמצא כי:
מסקנת החוקרים ברורה:
החדשות הטובות הן שעולם הלמידה מציע מגוון רחב של מתודות שאפשר לשלב כדי להפוך את תהליך הלמידה לפעיל, למרתק וליעיל יותר.
הכירו את מאגר המידע על מתודות למידה שיצרה שירי דייטש, מומחית ללמידה אנושית לארגונים. מדובר בלוח פדלט שמרכז במקום אחד הסברים ומדריכים, טיפים, מחקרים, מאגרים שימושיים ורעיונות רבים לשימוש במתודות למידה. היכנס וקבלו השראה:
חברת מתודיקה עשתה לכם סדר בשלל המתודות הקיימות. היכנסו לקישורים הבאים ותיהנו מהמלצות למתודות למידה שונות ומטיפים לגבי המצבים שאליהן כל אחת מהן מתאימה.
מתוך הרשימה שמוצגת בפוסט, הינה כמה דוגמאות למתודות מעניינות מאוד:
🖼️ למידת גלריה
הלומדים משוטטים בחופשיות ומסתכלים על חומרים שונים כמו תמונות ופוסטרים ומקבלים הנחיה/פעילות/משימה בזמן השיטוט בגלריה.
💺 כיסאות פילוסופיים
המנחה מציג טענה, והלומדים קמים ממקומם ומתמקמים בעמדות שונות לפי הסכמה או התנגדות, ומתקיים דיון.
🗣️ סמינר סוקרטס
קבוצות קטנות קוראות טקסט, שואלות שאלות חשובות, ומנהלות דיון במעגל תוך התבססות על הטקסט.
⏱️ ספיד דייטינג
הלומדים מקיימים שיחות קצרות בזוגות, ואז מתחלפים לדיון עם שותף חדש.
🐠 אקווריום
שני לומדים מדברים במרכז הכיתה, והאחרים צופים בהם וכותבים הערות.
❄️ כדור השלג
מתחילים בשיח זוגי, ואז מתרחבים לקבוצות גדולות יותר, כשבכל פעם מוסיפים עוד משתתפים לדיון.
לכל שיטת למידה יתרונות וחסרונות, ובעוד מתודה מסוימת תתאים מאוד למצב אחד, היא עשויה לא להתאים כלל במצב אחר. היכנסו לקישור לקבלת המלצות.
חשוב להדגיש כי אין מתודה אחת שטובה מאחרות באופן מוחלט וההתאמה שלה למצב למידה מסוים משתנה.
הוראה מסורתית קלה לתפעול ומתאימה ללימוד תוכן חדש לחלוטין, אך הלמידה במתודה זו פסיבית ועלולה להישכח מהר.
משחוק יכול להיות מהנה ומערב את הלומדים, אך הוא לא תמיד מספק תמריץ משמעותי לכל הלומדים.
למידת עמיתים יעילה לעיבוד חומר, אך עלולה להיות שטחית ללא הבניה מתאימה.
למידה מבוססת AI המציעה התאמה אישית, עלולה לעודד קיצורי דרך הפוגעים בלמידה משמעותית ועמוקה.
המסקנה העיקרית היא שהאפקטיביות האמיתית טמונה בשילוב מושכל של כמה מתודות למידה. על ידי בחירה והתאמה של השיטות לצרכים הספציפיים, למאפייני הלומדים ולסביבת הלמידה, אפשר ליצור תהליך למידה כולל שמנצל את היתרונות של כל מתודה ותומך בלמידה אפקטיבית לאורך זמן.
לסיכום, המעבר מהדומיננטיות של המע"מ לאימוץ מגוון עשיר של מתודות למידה פעילות וחברתיות אינו רק טרנד פדגוגי, אלא מהלך מוכח במחקר, שמוביל לשיפור הישגי הלומדים, מעמיק את הבנתם ויוצר חוויית למידה משמעותית יותר.
Beigzadeh Amin, A., Bazyar, H., Delzendeh, M., Razmi, M. H., & Sharifi, N. (2024). Comparing the effect of lecture method and cooperative teaching method on the learning, communication skills, and attitudes of students: A quasi‑experimental study. Frontiers in Education, 9, 1449538.
https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1449538
Burgess, S. M., Rawal, S., & Taylor, E. S. (2023). Teachers’ use of class time and student achievement. Economics of Education Review, 94, 102405.
https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102405
Dietrich, H., & Evans, T. (2022). Traditional lectures versus active learning – A false dichotomy? arXiv preprint. https://arxiv.org/abs/2205.10999
Dubinsky, J. M., & Hamid, A. A. (2024). The neuroscience of active learning and direct instruction. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 105737.
Lyon, D. C., & Lagowski, J. J. (2008). Effectiveness of facilitating small‑group learning in large lecture classes. Journal of Chemical Education, 85(11), 1577–1581. https://doi.org/10.1021/ed085p1577
Nguyen, K. A., Borrego, M., Finelli, C. J., DeMonbrun, M., Crockett, C., Tharayil, S., Shekhar, P., Waters, C., & Rosenberg, R. (2021). Instructor strategies to aid implementation of active learning: A systematic literature review. International Journal of STEM Education, 8(1), Article 9. https://doi.org/10.1186/s40594-021-00270-7