שימו לב!
לחוויית למידה מושלמת אנחנו מציעים לא רק לקרוא
(שיטת הלמידה בעבר) אלא גם לעשות (כמו מייקרים אמיתיים).
פורסם בתאריך: 24.04.2025
מה השתנה בתהליך למידה בשנים האחרונות?
מצד אחד, דברים רבים שהיו מובנים מאליהם בעבר הפכו לבלתי־רלוונטיים כיום, למשל, מורה המלמד פנים אל פנים כיתה שבה 40 תלמידים ובוחן את הידע שלהם במבחנים אמריקאיים. ידע ומיומנות הפכו לזמינים לכל אדם שיש בידו גישה לטלפון, אינטרנט, ויקיפדיה ו-ChatGPT.
מצד שני, המפגש עם עולם המציאות, עם אנשים, עם חומרי עבודה ובנייה כמעט אינו קיים בחיי הילדים. שיעורי המלאכה, האומנות וכלכלת הבית כמעט אינם נלמדים יותר.
מייקרס היא גישה המנסה להפוך את הקערה על פיה ולהציע לתלמידים צורת למידה מהפכנית ששמה במרכז את היצירה, את העיצוב ואת הפרשנות האישית.
במקום כיתה קבועה עם כיסאות ושולחנות, מעבדה של חומרים. במקום לוח וגיר, מלחם, כרטיס ארדואינו ודבק חם. במקום מרצה שמדבר במשך שעה, מנחה שעוזר לתלמידים בפרויקטים השונים שלהם.
בשנת 2005 יצא לאור לראשונה כתב־העת MAKE ונערכה לראשונה תערוכת המייקרים בארה"ב.
התופעה המשיכה להתפשט בחלקים גדולים ביבשת אמריקה בזכות הוצאת O'Reillyשמתמחה בספרי תוכנה וחומרה ובזכות חוקרים כמו כריס אנדרסון. תרבות המייקרס עירבה אנשים מרקע שונה שהתענינו ביצירה של חפצים, של פטנטים ושל תוצרים שונים שנעו בין נגרות או פרזול בסיסי לבין יצירות אומנות ומכשירים אלקטרוניים.
"עשיינות היא בנייה או התאמה של חפצים להנאה האישית ולהבנה של איך הדברים עובדים," טוענים הוני וקנטר, שני חוקרים שעסקו בתחום.
צפו בהרצאת טד מרתקת עם דייל דוהרטי, ממייסדי תנועת המייקרס
תרבות המייקינג, חוסר הפורמליות והתכליתיות שלה והאופן הבלתי־אמצעי שבו היא התייחסה לנושאים כמו טכנולוגיה, מדע ועיצוב, עוררה את תשומת ליבם של אנשי חינוך רבים, שראו בה פוטנציאל למתן ביטוי לרעיונות חינוכיים עמוקים. רעיונות שכבר היו קיימים זמן רב בקרב התיאורטיקנים של החינוך, דוגמת סימור פאפרט, ג'ון דיואי וז'אן פיאז'ה, שראו ביצירה העצמית, באקטיביות של הלומדים ובמפגש הישיר של התלמידים עם החומר מטרות רצויות של למידה.
כך לאט לאט נכנסו רעיונות "מייקרים" למערכות החינוך תחילה בארצות הברית ואחר כך במקומות נוספים בעולם.
יצירתיות וחדשנות
תרבות המייקרים מעודדת המצאה ויצירתיות, תוך ניסיון להפוך רעיונות לדברים מוחשיים. מורים שמאמצים את גישת המייקרס בכיתה שלהם צריכים לאפשר לתלמידים לחלום בגדול, להעז ולבטא רעיונות חדשניים.
למידה באמצעות התנסות
בניגוד ללמידה תיאורטית, למידת המייקרס מבוססת על עשייה, על התנסות, על מגע עם החומר ועל חיבור בין תוכנית לביצוע.
טינקרינג
פרויקטים בגישת המייקרס אינם מבוססים על פס ייצור אלא דומים יותר לנגריה או לסדנת מלאכה. הדגם הראשוני כמעט אף פעם אינו מושלם, הוא משתפר באמצעות ניסוי, תיקון ושיפור מתמיד.
עשה זאת בעצמך
תרבות המייקרינג מבוססת על יצירה עצמית ולא על צרכנות. הלומדים מכירים את היכולות שלהם ומגלים שהם יכולים ליצור ולתקן בעצמם דברים במקום לרכוש אותם מוכנים.
חיזוק הביטחון ומעורבות
הבסיס של הלמידה המייקרית היא לגרום לתלמידים להיות חלק ממשי מחומר הלימוד. המטרה היא שהלומדים יראו בלמידה שלהם פרויקט אישי, ויהיו מונעים מרצון להצליח ולא רק לקבל ציון.
אחד הפיתוחים שתרמו תרומה מכרעת להתפתחות תרבות המייקרים בעולם הוא לוח הפיתוח.
לוח הפיתוח, או הכרטיסים החכמים, כמו ארדואינו, מיקרוביט ורסברי פאי, הם מעין מחשבים קטנים שאפשר לחבר להם חיישנים ואקטורים כדי ליצור מכשירים על פי הדמיון של היוצרים. בעזרת הכרטיסים הללו אפשר ליצור לא רק חפצים מעניינים אלא גם חפצים אינטראקטיביים, חפצים שעושים פעולה בעולם ולפתור בעיות ביומיום של העשיינים.
ארדואינו – Arduino
הכרטיס שהתחיל את מהפכת כרטיסי הפיתוח.
מיקרוביט – Micro:bit
כרטיס חכם המיועד לילדים ולמערכת החינוך
רסברי פיי – Raspberry Pi
כרטיס מתקדם יותר, אהוב במיוחד על אנשי הייטק ומייקרים מקצוענים
מערכת השקיית צמחים בעזרת מיקרוביט
בניית רובוט אלקטרוני באמצעות כרטיס רסברי פיי
חולצה מאירה באמצעות מנורות לד וכרטיס ארדואינו
פסטיבלי המייקרס וכן התרבות שהחלה להתפתח סביבם בתחילת שנות האלפיים הייתה כמעט על טהרת הגברים, ואחד האתגרים שאנשי חינוך ניסו להתמודד איתם היה הנגשת הלמידה של מקצועות STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ותרגול של פדגוגיות מייקרס גם לילדות ולצעירות. אחת הדרכים שהם הציעו היא פיתוח של פעילויות בתחומי עניין שפונים גם לבנים וגם לבנות.
בניית העיר שלי מנייר
פרויקט יצירתי שבו התלמידים מעצבים ומרכיבים עיר שלמה באמצעות קרטון, נייר וחומרים פשוטים. כל תלמיד אחראי למבנה או לאזור בעיר, מה שמאפשר למידה שיתופית וחקר מרחבי.
הפעילות משתלבת בתחומים כמו גיאוגרפיה (תכנון עירוני, תשתיות וסביבה), הנדסה (יציבות מבנים וחלוקת עומסים), מתמטיקה (מדידות, פרופורציות וסימטריה), ואומנות (עיצוב וקומפוזיציה). אפשר גם להוסיף דיון על קהילתיות, היסטוריה של ערים והתפתחות טכנולוגית בתכנון אורבני.
בניית קטפולטות
פרויקט יצירתי ומהנה שמתאים לעבודה בקבוצה או כפעילות אישית – ואפילו לבדיקת הביצועים בפועל (זהירות, זה ממכר!) בעזרת מקלות, גומיות ונייר, התלמידים יוצרים קטפולטות פשוטות, שדרכן הם יכולים ללמוד באופן חווייתי עקרונות פיזיקליים בסיסיים כמו כוח, מנוף ותנועה. הפעילות יכולה להשתלב בשיעורי מדעים, טכנולוגיה והנדסה, תוך שילוב מתמטיקה לחישוב זוויות ושיפור הדיוק, ואף בהיסטוריה בהקשר של המצאות הנדסיות מהעת העתיקה.
בניית סירה מחומרים ביתיים
פרויקט יצירתי שבו התלמידים בונים סירה מחומרים פשוטים כמו פלסטיק, נייר ובד. אפשר להרחיב את הפעילות על ידי הוספת משקולות, מנוע קטן או מפרש, תוך חקר עקרונות פיזיקליים כמו ציפה, כוח ותנועה. הפעילות משלבת יצירתיות, פתרון בעיות ותהליכי תכנון ובנייה, ומהווה למידה חווייתית בתחומי המדע, ההנדסה והעיצוב.
גם בישראל יש פריחה של תרבות המייקרס הן בבתי הספר הן מחוץ להם. הינה כמה דוגמאות וקישורים: