לוגו חדשנות בקטנה
סיפור משחק – מכירים? להפוך את הלומדים לגיבורי השיעור

סיפור משחק – מכירים?

להפוך את הלומדים לגיבורי השיעור

היכנסו איתנו לעולם סיפור-משחק שבו נגלה את האופן שבו אפשר להשתמש בסיפורים ככלי לשיפור הלמידה, ליצירת עניין ולחשיבה יצירתית.

בסיפור המשחק הלומדים הופכים להיות השחקנים בסיפור ועליהם להשתתף בהחלטות ובבחירות שהגיבור ראשי מתמודד איתן.

נשמע מרתק? רוצים ללמוד איך ליצור סיפורי משחק ? המשיכו לקרוא

פורסם בתאריך: 28.12.2023

הכירו מתודה מעניינת: "סיפור-משחק"– שימוש בסיפורים מפעילים ככלי לשיפור הלמידה, ליצירת עניין ולחשיבה יצירתית.

למה סיפור?

סיפורים הם חלק משמעותי בחיי כולנו ויש להם חשיבות רבה גם בהוראה ולמידה. מלבד הערך האומנותי שלהם, סיפורים הם דרך יעילה להכיר, ללמוד ולזכור נושאים חדשים.

למשל, פעמים רבות הקורא על המגמות הפוליטיות במלחמת העולם השנייה מתקשה להתחבר לנושא. לעומת זאת, קריאה ביומן של נערה מתבגרת בתקופת השואה היא דרך קלה יותר להכיר את הנושא ולזכור אותו.  

מהו סיפור-משחק?

שני גיבורי עלסיפור-משחק הוא סוגה (ז'אנר) שבאמצעותה חווית הסיפור הופכת עמוקה יותר ופעילה יותר. במקום להיות קוראים סבילים, הלומד או קבוצת הלומדים ישתתפו באופן פעיל בבחירות של הגיבור ויתפקדו כגיבורים הלכה למעשה. בגלל שאנו היוצרים של סיפור-המשחק, אנו יכולים לספק לתלמידים אין ספור אפשרויות לבחירה.

כיצד תוכלו לעשות שימוש בסיפור-משחק בכיתה?

אייקון סיפור חברתי ודילמות מוסריות

סיפור חברתי ודילמות מוסריות – צרו סיפור קצר המתאר דמות שעומדת בפני דילמות מוסריות,  למשל, עמדות בנושא הצטרפות לחרם, עזרה לחברה במצוקה או התמודדות עם בריונים. הלומדים קוראים את הסיפור לבד או בקבוצה ובוחרים את מסלול ההתקדמות בעלילה תוך כדי דיון או חשיבה על הדילמות.

אייקון סיפור חזרה על מידע שנלמד בשיעור

סיפור חזרה על מידע שנלמד בשיעור – צרו סיפור שמסכם את החומר הנלמד ובוחן את הידע שלהם. לדוגמא: בשיעור מדעים, ספרו על מחזור המים בטבע באמצעות "סיפורה של טיפה". הלומדים יתבקשו להתחקות אחר המסלול שהטיפה עוברת וכך יחזרו על התהליכים שמתרחשים בטבע. 

אייקון סימולציה של התנהגות

סימולציה של התנהגות – כתבו סיפור על הדרך הנכונה לעשות משהו, מה כדאי לעשות בנקודות הכרעה ובבחירה בין אפשרויות שונות (לא בתחום המוסרי דווקא). למשל, איך כדאי להתכונן למבחן.

אייקון הצגה של אפשרויות מרובות

הצגה של אפשרויות מרובות – לדוגמה, הציגו את הסיפור ההיסטורי של העם היהודי בפתח העת החדשה כאשר במרכזו בחירה בין דילמות של צעירה יהודייה –  הצטרפות  לתנועת הבונד, הגירה לארצות-הברית, התבוללות או עלייה לארץ-ישראל.

עשו זאת בעצמכם!

תוכלו ליצור בעצמכם סיפור-משחק או לבקש מהלומדים ליצור סיפור-משחק כחלק מהלמידה או מהערכת הקורס.

Twine

Twine היא אפליקציה שמאפשרת ליצור סיפור-משחק בצורה קלה ונוחה, להוסיף לו תמונות וליצור ממנו עמוד html או להטמיע אותו כמשחק בפלטפורמות ייעודיות.

איך עושים את זה?

1. היכנסו לאתר (https://twinery.org) ובחרו בשימוש בדפדפן

2. בחרו ביצירת סיפור חדש

3. בחרו שם יפה לסיפור שלכם

4. היכנסו ללוח תכנון מסלולי העלילה ולחצו על התיבה.
בשלב זה ייפתח חלון כתיבה שבו תוכלו להתחיל לכתוב את העלילה של הסיפור.

5. תיבת הטקסט היא המקום שבו כותבים את הסיפור עצמו, וכן את ההסתעפויות שאליהן אפשר לעבור.

6. כדי ליצור הסתעפויות הכניסו שורת טקסט לסוגריים מרובעים כפולים. תוכלו לשנות את הכותרת באמצעות כפתור rename

7. כדי לבחון את הסיפור, סמנו את הריבוע שממנו תרצו להתחיל לקרוא ולחצו על כפתור: test from here

8. צפו בסרטון ההנחיות על האופן שבו אפשר לפרסם את הסיפור ולהעלות אותו לאתר שבו אפשר לשתף משחקים פרטיים.

טיפים לכתיבת סיפורי משחק טובים

צמתים – חשבו על הצמתים במשחק לפני שאתם כותבים.
בפני אילו דילמות הייתם רוצים שהתלמידים שלכם יוצבו?

פורמט – חשבו על הפורמט המתאים לסיפור, האם תספרו את הסיפור באופן כיתתי או שכל תלמיד יקרא אותו באופן עצמאי?

עזרים הוסיפו עזרים שיוכלו להמחיש את הסיפור, תמונות, איורים, כרטיסי ידע ואפילו צלילים.

כתבו בקצרה את הסיפור כולו – כתבו במילה או שתיים כל קטע של טקסט והסתעפות. רק לאחר שהשלד מוכן העשירו את התוכן בכל אחד מהקטעים.

שילוב פורמטים שונים – אפשר לשלב את הסיפור באמצעים נוספים של לימוד. לדוגמה, קריאת מידע באינטרנט על דמות היסטורית מסוימת או חזרה לחומר הלימוד לגילוי התשובה.

היעזרו בסיפורים קיימים – אל תמציאו את הגלגל מחדש. היעזרו בסיפורים קיימים כדי ליצור את הסיפור החדש שלכם.

רוצים לדעת עוד?

מאמרים

לוגו חדשנות בקטנה

למידע נוסף בכל תחומי הטכנולוגיה

צרו איתנו קשר!

ciet@l-w.ac.il