היכנסו איתנו לעולם סיפור-משחק שבו נגלה את האופן שבו אפשר להשתמש בסיפורים ככלי לשיפור הלמידה, ליצירת עניין ולחשיבה יצירתית.
בסיפור המשחק הלומדים הופכים להיות השחקנים בסיפור ועליהם להשתתף בהחלטות ובבחירות שהגיבור ראשי מתמודד איתן.
נשמע מרתק? רוצים ללמוד איך ליצור סיפורי משחק ? המשיכו לקרוא
פורסם בתאריך: 28.12.2023
סיפורים הם חלק משמעותי בחיי כולנו ויש להם חשיבות רבה גם בהוראה ולמידה. מלבד הערך האומנותי שלהם, סיפורים הם דרך יעילה להכיר, ללמוד ולזכור נושאים חדשים.
למשל, פעמים רבות הקורא על המגמות הפוליטיות במלחמת העולם השנייה מתקשה להתחבר לנושא. לעומת זאת, קריאה ביומן של נערה מתבגרת בתקופת השואה היא דרך קלה יותר להכיר את הנושא ולזכור אותו.
סיפור חברתי ודילמות מוסריות – צרו סיפור קצר המתאר דמות שעומדת בפני דילמות מוסריות, למשל, עמדות בנושא הצטרפות לחרם, עזרה לחברה במצוקה או התמודדות עם בריונים. הלומדים קוראים את הסיפור לבד או בקבוצה ובוחרים את מסלול ההתקדמות בעלילה תוך כדי דיון או חשיבה על הדילמות.
סיפור חזרה על מידע שנלמד בשיעור – צרו סיפור שמסכם את החומר הנלמד ובוחן את הידע שלהם. לדוגמא: בשיעור מדעים, ספרו על מחזור המים בטבע באמצעות "סיפורה של טיפה". הלומדים יתבקשו להתחקות אחר המסלול שהטיפה עוברת וכך יחזרו על התהליכים שמתרחשים בטבע.
סימולציה של התנהגות – כתבו סיפור על הדרך הנכונה לעשות משהו, מה כדאי לעשות בנקודות הכרעה ובבחירה בין אפשרויות שונות (לא בתחום המוסרי דווקא). למשל, איך כדאי להתכונן למבחן.
הצגה של אפשרויות מרובות – לדוגמה, הציגו את הסיפור ההיסטורי של העם היהודי בפתח העת החדשה כאשר במרכזו בחירה בין דילמות של צעירה יהודייה – הצטרפות לתנועת הבונד, הגירה לארצות-הברית, התבוללות או עלייה לארץ-ישראל.
תוכלו ליצור בעצמכם סיפור-משחק או לבקש מהלומדים ליצור סיפור-משחק כחלק מהלמידה או מהערכת הקורס.
Twine היא אפליקציה שמאפשרת ליצור סיפור-משחק בצורה קלה ונוחה, להוסיף לו תמונות וליצור ממנו עמוד html או להטמיע אותו כמשחק בפלטפורמות ייעודיות.
1. היכנסו לאתר (https://twinery.org) ובחרו בשימוש בדפדפן
8. צפו בסרטון ההנחיות על האופן שבו אפשר לפרסם את הסיפור ולהעלות אותו לאתר שבו אפשר לשתף משחקים פרטיים.
צמתים – חשבו על הצמתים במשחק לפני שאתם כותבים.
בפני אילו דילמות הייתם רוצים שהתלמידים שלכם יוצבו?
פורמט – חשבו על הפורמט המתאים לסיפור, האם תספרו את הסיפור באופן כיתתי או שכל תלמיד יקרא אותו באופן עצמאי?
עזרים – הוסיפו עזרים שיוכלו להמחיש את הסיפור, תמונות, איורים, כרטיסי ידע ואפילו צלילים.
כתבו בקצרה את הסיפור כולו – כתבו במילה או שתיים כל קטע של טקסט והסתעפות. רק לאחר שהשלד מוכן העשירו את התוכן בכל אחד מהקטעים.
שילוב פורמטים שונים – אפשר לשלב את הסיפור באמצעים נוספים של לימוד. לדוגמה, קריאת מידע באינטרנט על דמות היסטורית מסוימת או חזרה לחומר הלימוד לגילוי התשובה.
היעזרו בסיפורים קיימים – אל תמציאו את הגלגל מחדש. היעזרו בסיפורים קיימים כדי ליצור את הסיפור החדש שלכם.